UCU
UAУКРАЇНСЬКОЮ
  • International
  • Admission
  • Academics
  • Research
  • Campus life
    • Towards victory
  • About UCU
  • Towards victory
  • War
  • support us
  • Vacancies
  • Home
  • Новини
  • Почути голос Божий у в‘язниці: історія полоненого капелана з острова…
BACK
  • SHARE:

Почути голос Божий у в‘язниці: історія полоненого капелана з острова Зміїний

Monday, 16 January, 2023

Sorry, this entry is only available in Ukrainian.

Ви коли-небудь бачили одного православного і двох євангельських священників в одній в‘язниці? Це не якийсь експеримент чи жарт, а реалії війни, яку росія розпочала на території мирної України.

На початку повномасштабного вторгнення росії троє капеланів, котрі вирушили за тілами полеглих захисників України, у саме серце української незламності і спротиву — острів Зміїний, потрапили у російський полон. Одним із полонених був Олександр Чоков, капелан 35-ї окремої бригади морської піхоти, пастор Євангельської Реформаторської церкви Прославління в Одесі. 

Олександр Чоков, капелан 35-ї окремої бригади морської піхоти, пастор Євангельської Реформаторської церкви Прославління в Одесі

У інтерв’ю для проєкту «Малі історії великої війни» пастор Олександр розповів про присутність Божу, яку досвідчував за ґратами, заборонену молитву, проповіді під час допитів ФСБ, російські мовчазні церкви, глузливі провокації і волю, яку відчув ще задовго до свого звільнення.

Розмова відбулася у місті Южному (Одеська область) 28 жовтня 2022 р. До початку повномасштабної війни (у 2000-2014 роках) пастор служив саме у цьому невеличкому місті. 

Олександре, як ви стали пастором, як почалася ваша священича дорога?

Якщо коротко, то я був залежним: від алкоголю, тютюну, наркотиків. Тринадцять років… Одного разу я прийшов до свого друга за дозою, не знавши, що він навернувся до Бога. Тоді друг запросив мене до своєї домівки й почав розповідати про Ісуса Христа. Мені було дуже дивно це бачити і чути, я вдавав, що радію за нього, а подумки вважав, що він собі те все понапридумував. Вислухавши друга, я встав і пішов. Пам’ятаю той день, так ніби це було нещодавно. Я вколовся, і щось мені стало не по собі. Чомусь вирішив повернутися до друга. І, знаєте, зі мною ніби збулося сказане в Біблії про те, що «… Бог промовляє і раз, і два рази, та людина не бачить того» (Кн. Йова, 33:14). Тож вдруге приятель запросив мене змінитися словами: «Підеш зі мною до церкви?». На що я відповів: «Ну давай, підемо в ту твою секту».

Це був 1997 рік (сміється). Ми прийшли до церкви на недільне богослужіння. Я слухав проповідь, а по її закінченню пастор Євангельської церкви П’ятидесятників запропонував покаятися, прийняти Христа у своє життя. І я це зробив. Тоді вірні церкви разом помолилися за мене. Це було диво, бо в один момент (клацає пальцями) Бог зробив так (розводить руками), що враз кудись моя залежність зникла. З того часу я вільна людина. Більше не лаюсь, не курю, не вживаю наркотиків, алкоголю. Зовсім. І дружина в мене така ж. Згодом я пішов вчитися у біблійну школу, поїхав на місію і відкрив одну церкву. Далі переїхав до міста Южного, тут друга церква в мене була. Між служінням я займався благодійною діяльністю, як президент громадської організації «Світло миру». Разом з однодумцями ми докладали зусиль для підтримки благоустрою нашого міста. У 2016 році я був визнаний людиною року у Южному. Мені приємно, що влада помічає людей та їхню працю. Коли почалася війна, наша благодійна організація почала допомагати з їжею переселенцям. Підтримувала також наших солдатів усім, чим могли. Тоді я вже був капеланом, волонтером, їздив на Схід.

У 2019 році мені запропонували стати штатним капеланом. Так, передавши пасторство і церкву, я потрапив до складу однієї з військових частин Одеси. За молитвами, з дружиною ми зрозуміли, що Господь хотів аби ми пішли цією дорогою. І ми пішли. Три роки я служив у військовій частині. За цей час побачив чимало і навіть до військових дій був залучений.

Коли розпочалася повномасштабна війна і росія перейшла всі межі, порушила все, що тільки можна порушити, я був у частині. Тоді, разом з іншими військовими, ми почули новину про Зміїний острів, де хлопці загинули. Командир сказав до мене: «Капелане, треба поїхати забрати наших хлопців». 

Капеланське служіння – справа не з легких: це не тільки духовний супровід, а й поховання військових. Це війна і це реалії нашого життя, в яких гинуть молоді хлопці та дівчата. Дуже боляче, коли ми ховаємо їх. Ти бачиш їхніх батьків, родичів, дружин, діток… Це так тяжко. Треба якість слова розради знайти, а таких взагалі немає… Тільки Господь може це зробити. Але капелан є представником Божим, він має помолитися, щось сказати, втішити, обійняти, аби підтримати людину в тій трагедії. 

Отже, коли командир сказав, що треба поїхати. Я розумів, що там росіяни… Росіяни сказали, що цивільних чіпати не будуть, що дадуть коридор, аби ми змогли зайти, позбирати тіла загиблих хлопців. Нам потрібно було взяти з собою мішки, щоб ці тіла позбирати, привезти до Одеси, а потім провести богослужіння, поховати. 

Нас було троє священників: два з Євангельської церкви і один православний, нашої української Церкви, на ім’я Василь. Ми з ним зустрілися вже на судні «Сапфір» (українське пошуково-рятувальне судно, скероване до острова Зміїний 26 лютого 2022 року з гуманітарною місією, щоб вивезти тіла загиблих українських захисників. Порушивши домовленості, росіяни захопили судно разом з командою і представниками гуманітарного конвою – ред.) . Я взяв із собою помічника Леоніда Болгарова, він також євангельський священник, пастор, волонтер, капелан. І ще мені дали телефон дитячого лікаря волонтера Івана Тарасенка. Він також дав згоду на поїздку. Попри обіцянки, росіяни взяли нас в полон. Це жахлива історія, але, дякувати Богові, ми сьогодні вільні і продовжуємо своє служіння.

Отче, якщо порівнювати капеланське служіння у  2019 році і 2022, то, що змінилося? Які у вас завдання тепер і які у вас були завдання тоді? 

У перші роки війни капелани були як волонтери. Ми забезпечували наших солдатів їжею, одягали їх – робили все, що тільки могли. І молитва присутня була, слово натхнення. Натомість, сьогодні капелан вже працює власне як капелан у війську. На щастя, наша армія вже здебільшого одягнута, озброєна, професійна. Тому зміни, які діткнулися армії, не оминули й нас.

Олександр Чоков та знімальна група «Малі історії великої війни»

Які ваші основні завдання тепер? 

Ми проводимо лекції на різні теми, богослужіння. Капелан – це, так би мовити, психолог від Бога, що служить у війську. Військовий може відкритися капеланові. І капелан повинен спрацювати «професійно»: помолитися, дати настанову, підтримати словом… 

Поміж тим, ми відправляємо богослужіння, проводимо поховання, працюємо з сім’ями військових, релігійними громадами, волонтерами. Організовуємо концерти, я їх називаю ліками душі, бо пісні налаштовують, підіймають бойовий дух. Тому наша діяльність у війську, без перебільшення, є важливою.

З якими питаннями найчастіше до вас звертаються військові на духовних розмовах? Що їх бентежить?

У зонах бойових дій хлопці є з різних конфесій, тому часто питають: «Ви православні, євангельські, якому Богу молитесь?». Вони намагаються зрозуміти як я, євангельський капелан, можу проводити Літургію православну. Цікаво, правда? Я зовсім не маю відношення до православ’я чи греко-католиків, і вони не мають відношення до мого богослужіння. Але ми можемо спілкуватися, знайти якісь точки дотику. Як міжконфесійний капелан я поважаю православних, греко-католиків та інші християнські конфесії. У мене багато друзів серед православних, католиків в Одесі, яких я запрошую до себе в частину. А вони натомість запрошують нас, євангельських священників. Крім того, маємо спільні міжконфесійні заходи, на яких збираємося, спілкуємося, молимося. У нас немає суперечок, зауважень один до одного. В нас Бог один, і ми молимося одному Богові Отцю, Сину і Святому Духу. Ми розуміємо, що сьогодні різні шляхи ведуть до Господа.

Виходить, що капеланське служіння – це чи не найкращий вияв міжконфесійного діалогу?

Так, я згоден з вами. Капелан – це людина міжконфесійна, і вона повинна в себе увібрати всіх, як Господь Ісус Христос. Він міг спілкуватися і з грішником, і з багатієм, і з вояками. Він зі всіма був. Так і капелан сьогодні повинен знайти слово для кожної людини, шлях до її серця.

Ви згадали про отця Василя Вирозуба, ми вчора (розмова з о. Василем Вирозубом,  настоятелем Одеського Свято-Троїцького храму ПЦУ відбулася 27 жовтня, 2022 р. у м. Одеса) з ним також розмовляли. Склалося враження, що ви дуже добрі друзі. Наскільки ця дружба між конфесіями, між різними священнослужителями була відчутна до війни, в мирний час? Чи війна стала таким каталізатором цього діалогу?

Я думаю що війна справді стала каталізатором діалогу, де ми всі об’єдналися заради одної спільної мети – вільної України. І тут суперечки відходять на задній план. Як бачимо, війна, і клятий путін ще більше об’єднали людей і всі українські церкви. Сказати, що ми йому вдячні – не можемо. Але, коли в наш дім прийшла біда, люди направду згуртувалися. Ми всі однаково прагнемо вільного життя та свободи для своєї країни. Цим шляхом ми ідемо спільно. А віра в Бога нам ще більше допомагає на цьому шляху. Тому немає значення якого віросповідання людина. Значення має лише те, чи належить її серце Богові. 

Отця Василя Вирозуба я знаю десь з 2014-2015 років. Ми допомагали один одному у служінні. Він хороший священник. Я йому кажу, що ми з ним загартовані однією тюрмою (сміється). Побували в полоні, де молилися разом, ділили їжу. Він молився за нас, як православний, ми молились за нього. Мені, звичайно, дивно було, що росіяни нас в одну камеру всіх посадили, але, думаю, що в цьому було Боже провидіння. Вони забрали в нас все, навіть ім’я, але прагнення до свободи забрати не змогли. 

Журналісти казали, що вам забороняли голосно молитися.

Так, це був перший пункт, коли нас зняли з «Сапфіра». Вони підозрювали нас у шпигунстві і відвезли на вахту в Севастополь. Там ми молилися, співали Псалми. Вони це почули, прийшли до нас і кажуть російською мовою: «Тут вам что, церковь? Тут нельзя молиться». А ми говоримо: «Ну, ладно, мы тогда будем тихо молиться. Как нам можно запретить молится? Мы по разному умеем молится». 

Ви коли-небудь бачили двох євангельських священників і православного в одній камері? (сміється). Це було щось унікальне! Вони за нами всі спостерігали… Потім питали, чому не сваримося один з одним? Вони ж розуміють, що ми різних конфесій. Натомість у них московська православна церква – це єдина церква. А всі інші для них сектанти. На допитах, ФСБ-шники (Федеральна служба безпеки в росії – ред.) про це мене питали, потім Василя, і для нас це було таким дивним. Чому? Я одному кажу: «А чому ми повинні сваритися?». Ми їм пояснювали, що у нас в Україні багато віросповідань є, але Бог об’єднує людей. Якщо Бог живе в серці людини, то вона налаштована миролюбно до іншої людини. А якщо людина тільки каже, що вірує, але Бога в серці не має, то вона буде зі злобою ставитися до інших. У нас в Україні не так. Ми їм це пояснювали, щоби вони розуміли. 

Вони забороняли нам говорити українською. Тому доводилось розмовляти російською. Я все життя розмовляв російською. Українську опановувати почав з 2014 року. Хоч це не дуже вдалий приклад, бо ми живемо в Україні, і повинні знати свою мову. Сподіваюсь і вірю в те, що наша держава вся буде розмовляти українською. І путін, сам того не підозрюючи, підштовхує нас переходити на українську мову, бо так чи інакше, ми всі з часом відмовимося від російської. 

На одному з допитів я сказав: «Коли ви поїдете до Америки, Франції, Німеччини, Італії… Що там найперше годиться зробити людині? Познайомитися з мовою цієї держави, бо інакше вас там ніхто не зрозуміє. Це окрема держава. Якщо хочете там жити, працювати, щось заробляти, то потрібно знати мову, а відтак – історію. Україна теж окрема, самостійна, незалежна держава, чому тоді в Україні не має бути своєї мови?». Ми з ними багато спілкувалися, пояснювали. Ці допити тривали по три-чотири години. ФСБ-шники розмовляли з нами коректно, культурно. Брудну роботу робили вже інші, били і всяке таке… 

росія, така, як змія. Бачили у змії язик? Така і росія – двояка! Брехлива, брудна, з одного боку, а з другого – намагається здаватись правильною. Тому немає до них довіри взагалі. Якщо ще до війни я думав, що в росії є люди, то зараз переконаний, що там немає людей… Щобільше, всі церкви, які там зараз є, винні у наступальних діях. Я про це наголошую, коли мене запрошують провести богослужіння, розповісти свідчення про те, як Бог нас врятував з полону. Щоразу кажу, що всі росіяни винні, а не лише путін. Всі! І церква їхня! За їхню православну ФСБ-шну церкву взагалі мовчу. Але крім неї там є інші церкви: євангельські, католицькі церкви тощо. Чому вони винні? Тому, що вони допустили путіна. 

Церква є стовпом і утвердженням істини. Церква – це голос Божий, а тому вони мали б голосно промовити, зупинити війну. Я впевнений, що церква може це зробити. Та, на жаль, церква росії і її віряни схвалюють те, що путін робить. Вони своєю мовчанкою підштовхують одержимого путіна. Я досі прокидаюся вечорами, і запитую себе, як таке може бути? А коли сирена починає вити, то кажу: «путін, щоб ти здох!». І найкраще, що станеться з путіним на цій землі буде брак повітря – кисню, який Бог у нього забере. Бо така людина взагалі не повинна жити.

Як вплинуло те, що ви є пастором на ставлення до вас росіян у полоні? 

Коли ми були в СІЗО (пенітенціарна установа, слідчий ізолятор – ред.)  в Старому Осколі, до нас з перевірками приходили різні військові, охорона. Один з них викрикав: «Була б моя воля, я б вас сектантів на кіл посадив! Ви сектанти! Ви “иноверци”. У нас одна церква, православна, московська, а ви хто такі?». Тобто, ще якийсь стримуючий фактор у них був… Але вони всі одержимі. Люди там, звичайно, різні були, і ставилися по-різному, хоч більшість з них отака, ще й хочуть повної влади. Ми вже бачили що вони зробили в Бучі, Гостомелі, Харкові…

Ми потрапили в полон лише на початку повномасштабної війни росії з Україною. Але вже тоді було зрозуміло, що далі. Вони думали, що за три доби Україну візьмуть, але щось пішло не так. Тоді розраховували за тиждень, місяць, але і ці плани поруйнувалися. Українська сторона дає відсіч, і вони не тямлять, як так. Тоді, у полоні ми зрозуміли, що якби перестали боротися і росіяни отримали повну владу, то вони, як і казали, посадили б нас на кіл – кожного. Це страшні люди, я навіть не знаю, що в їхніх головах.

Наскільки досвід полону вплинув на ваше духовне життя? Чи були у вас розчарування або ж навпаки – відчуття присутності Бога? Де в тих обставинах ви черпали сили, щоб вірити?

Мене часто запитують: «Вам було страшно?» Якби заперечив свій страх, то збрехав би. Друге, про що питають: «Чи були у вас сумніви?». І знову ж таки, якби відповів, що не було сумнів, то знову б збрехав.

Був страх і підхоплювали сумніви, але Слово Боже  мені допомагало вистояти супроти тих обставин. Віра кріпила мене. Слово, яке Бог каже у своєму Письмі, живе в мені, і я казав Богові: «Дякую Тобі, за те, що моє ім’я записано в Книгу Життя. Дякую, Господи, за те, що я – вільна людина. Якщо трапиться, що я помру, то піду на Небеса, а там – життя вічне». Такою була наша постава в тому полоні. 

Всім було страшно. Сумніви були, але разом із тим було Слово, яке в мені відгукується: Псалом дев’яностий, двадцять другий, молитва «Отче наш». В ув’язненні ми співали пісні, псалми, молились один за одного і всіх хлопців. Бог не полишав нас. Ми відчували Його присутність, бо ж знаємо, що Він живий. 

У Книзі Діянь також згадується про полонених. Павло і Сила закуті в кайдани, але не переставали славили Господа. Інші в’язні слухали їх, і темниця зруйнувалася. А далі там сказано: «Віруй в Господа Ісуса Христа, спасешся ти і весь твій дім» (Дії 16:31). 

На одному з допитів, коли ФСБ-шники дізнались, що я пастор, запитали: «Так вы ж людям должны говорить правду?!» Я кажу: «Конечно. Я людям должен говорить правду. И вам говорю правду, что жизнь вечна, и правда заключена в имени Исуса Христа. Вы верующий человек?». Він каже: «Да» – і хрестик показує. Я відказую: «Крестик – это есть символ веры. Это вы себя отождествляете с верой в Бога». І починаю йому пояснювати, якщо він ходить до церкви і слухає через свого проповідника Слово Боже, то повинен дотримуватися Його. Бо інакше, що наслідують люди, які йдуть проти тих слів, і вчиняють гріх? Вони наслідують пекло. І ніхто не уникне за це відповідальності. Не має значення, хто ти: президент чи сантехнік. Я їм розповідав про Божий суд. 

Якось повернувся до камери, і Василь мені каже: «Нас покликали на п’ятнадцять хвилин на допит, а тебе дві години тримають. Що ти там з ними робиш?» Я відповідаю: «Василій, я їм проповідую!» (Сміється). Він питає: «Що ти їм проповідуєш? Не проповідуй, посадять нас!». Я далі: «Василь, ми і так сидимо!» (сміється). Якщо помирати, то з музикою! Ми так жартували. І нам це також допомагало. 

Одного разу ці покидьки зробили провокацію. У камері нас знімало дві відеокамери, ми були під таким наглядом. О шостій ранку був підйом, сказали співати гімн росії. «Ну що, будем співати, брати, чи не будем?». Вирішили, що мовчатимемо. І от стоїмо, а Василь, він такий, любить щиро Україну, коли зазвучав цей гімн, почав молитися по православному, хреститися. Руки догори підняв. А вони це побачили по камерах, і зробили зауваження, стукнули по дверях, а десь через дві години прийшли і забрали його з речами. Ми зовсім не знали куди. Лише потім довідались, що його в карцер забрали, де били, катували. Вони чомусь думали, що він в нас головний, старший нашої спецгрупи, котра повинна була взяти острів (сміється). 

Як ваша сім’я переживала ваш полон? 

Сім’я молилася Богу. Кожна людина, як тривога, то куди біжить? – До Бога. А тим паче ми, віруючі люди. Моя дружина, я дуже вдячний Богу за неї, надала цій справі розголосу. Коли ми були на «Сапфірі», то один раз нам дозволили поздвонити додому. За розмовою я сказав, щоб вона розповіла про наш арешт у Фейсбуці і попросила церкви за нас молитися. Молитва єднання має дуже велику силу. Коли молиться вся церва, яка має чисте серце, то Бог її чує. І тоді за нас багато об’єдналося в молитві. 

На одному з допитів ФСБ-шник мене запитав: «Хто ви такі?». Я кажу: «Ми – священники». Він заперечує: «Ні, ви не священники. Бо через вас пройшов великий резонанс по міжнародним каналах». А я думаю: «Який ще резонанс?». Та, коли нас звільнили, я вже дізнався, що то моя дружина зробила такий розголос у соцмережах. 

Маємо друзів в Америці, Італії, Німеччині, Франції. Вони ходять до церков, які мають власні медіаресурси. Власне ці медіаресурси були задіяні за кордоном, і тоді в один голос почали говорити, що росія заарештувала священників. А росіяни це все моніторять. Так через наших друзів по всьому світу Бог показав свою силу в єдності церков. У такий спосіб релігійний світ дізнався, що ми заарештовані. Звісно, про це б і так дізналися, але не так швидко. Тож ми в полоні були сорок три дні, а Василя вони протримали десь сімдесят днів. 

Пане Олександре, ви сказали, що своє визволення сприймаєте як чудо Боже. Ви проповідуєте про це в церкві?

Ми молилися з пастором Леонідом, домовилися також постити: день він, день – я. Десь на десятий день Бог до мене промовив, коли Льоня був у пості, а я молився. Ми в камері візуально зробили собі два проспекти – проспект Бандери і проспект Перемоги (сміється), на які ходили молитися. Довжина проспекта була три метри. І от я ходив по них, молився, а Льоня був у пості – сидів і намагався почути голос Божий. Тут Бог до мене промовляє: «Я буду йому казати Слово». Я відразу до Льоні: «Льоня, Бог мені казав, що буде тобі казати Слово». На що Льоня: «Ну, добре, добре». І я пішов далі молитися по проспектах. Десь хвилин за п’ятнадцять Бог знову дає мені розуміння, що буде казати Слово. Я вкотре до Льоні: «Бог мені казав, що буде тобі казати Слово». Він відказує: «Та почекай трохи!». І я продовжив молитися. Десь за пів години Льоня видає: «Бог сказав Слово». 

Розумієте, коли Бог промовляє, людина це відчуває. Його Слово – таке потужне переконання, що ніхто тебе не зможе переконати в чомусь іншому. Ти відчуваєш його навіть на фізичному рівні, ніби якусь електризованість. 

Коли Ісуса Христа розп’яли на Хресті, що люди побачили? – Темряву, грім, від якого вся земля стрясласч, гроби відкривалися – щось неймовірне відбулося тоді. І коли вони дивились на Христа, то казали: «Так, це істинно Син Божий!». Вони визнали в ньому Христа. Отже, коли Бог щось робить, люди це відчують. І коли Бог сказав Льоні слово, він повторив: «Бог сказав до мене: “Я ваш Бог, і Я вас виведу звідси”». Це були потужні слова! У тій камері – невеличкій кімнатці  три на чотири метри, ми відчули себе вільними. 

В’язничні умови я називаю: «Жили, спали і  їли в туалеті». У камері була дирка замість туалету… Все докупи: лежаки, туалет і стіл, за котрим ми їли. А ще вони робили нам шкоду – каміння в їжу кидали. Ми їли цю їжу, і на зуб, як попаде… Потім взагалі не їли, а вони глузуючи, питають: «Чё вы не кушаете?».  

Тож вже з тої хвилини, коли Бог до нас промовив, ми почали дякувати, за те, що Він пообіцяв вивести нас з тієї темниці. Ми дякували Богу за те, що вийшли, хоч фізично ще перебували в камері. Так продовжували робити на кожній нашій зупинці на шляху до визволення: гаупвахті (місце в армії, де примусово утримують військовиків-порушників – ред.), таборі військовополонених в Шибекіно, у двох СІЗО. Всюди ми дякували Богу. Коли Бог дає обітницю, Він її обов’язково виконає, але людина повинна взятися за це Слово і з подякою стояти , бути вірною до кінця. У полоні над нами знущалися, били, погано годували. Кожен схуд на п’ятнадцять-двадцять кілограмів. Це зараз я вже поправився. Пригадую, як мене сильно побили, бо я балакучий і їм проповідував. ФСБ-шники були з нами м’які, такі білі-пухнасті, а брудну роботу робили спецназівці чи охорона, яка за нами спостерігала. Одного разу нас повели на прогулянку у дворик на п’ять хвилин. Саме тоді до мене підійшов охоронець і дуже сильно вдарив. Я впав і встати не можу, просто сил немає, забив спину, а Льоні з Ваньою вони не дозволили мені допомогти. Потім мене підняли, відвели до камери і Льоня молився за мене. Він поклав мені на спину руку, і я відчував тепло, силу – так було добре. Попри все, ми трималися разом і Бог постійно був з нами.

Якось за молитвою, я побачив знак. У нашій камері було велике вікно. Я сперся на нього, взявся за решітку, і дивлюсь на небо. Воно було таке гарне, тільки в ґратах. І я кажу: «Господи, дай знак, будь ласка. Дай знак, що ти нас чуєш!!». У той момент звідкись прилетів голуб, сів просто на підвіконня і почав ходити вздовж вікна, воркуючи. Для мене це була присутність Божа! Я кажу: «Льоня! Василій! Бог з нами! Дивіться, голуб прилетів!». Вони підійшли, втрьох дивимось, як голуб ходить по підвіконню. Так у найтемнішому місці Бог нас підтримував у різний спосіб. 

Коли ми були в полоні, то бачили, що всі живі: і морпіхи, і прикордонники, їх відправили у військове училище в Севастополі. Згодом після гауптвахти нас також туди відвезли. І от ми четверо піднімаємося по сходах під супроводом охорони, а хлопці бачать, що когось привезли, і всі крізь ґрати дивляться, хто ті «свіженькі». У мене борода добряче відросла, вже місяць «булькалися». Один з хлопців мене впізнав і каже: «Венедиктович! А вы что тут делаете?!». Він не розумів як капелан опинився в полоні. На що я відказую: «За вами приехал, пацаны!» (сміється). ФСБ-шники дивляться, а хлопці сміються. Ми старались бути на позитивній хвилі, взяли собі такий курс, і так це все пережили. 

Пане Олександре, дякуємо вам за інтерв’ю і, що поділилися своїми пережиттями. Окрема подяка від мене, бо це справді живі свідчення, і важливо, щоб люди їх почули. Розмовляла: Василина Шиян
Транскрипт: Катерина Чорна
Текст: Діана Мотрук
Оператор: Петро Дідула
Монтаж: Петро Дідула
Фото: Марія Вараницька

Mail

Digest of events and news

Get the weekly newsletter of UCU events and news in your mailbox

You will be interested

Wednesday, 25 January, 2023
“As long as Ukraine is a sovereign independent state, Europe...
Tuesday, 17 January, 2023
Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy unofficially visits UCU
Monday, 16 January, 2023
Service Learning for the Recovery of Ukraine
Thursday, 5 January, 2023
‘A Ukrainian Christmas’ – BBC 4 Radio Prepares Program
Tuesday, 3 January, 2023
We’ve passed the first stage of war: we believe in...
SUPPORT US BECOME A STUDENT
We are in social networks:
Main menu
  • International
  • Admission
  • Academics
  • Research
  • Campus life
    • Towards victory
  • About UCU
Admission
  • Faculties
  • For international students
  • For international faculty
  • Summer schools
  • Випускникам
  • CMS UCU
  • Services
  • Осінній семестр
About UCU
  • Leadership
  • Official information
  • A to Z Index
  • Вікі УКУ
  • Careers
  • СЕДО
  • Contacts
UCU

UCU Rector's Office
Tel:
+38 (067) 240-99-44

Secretariat of UCU
Sventsitsky str., 17
Lviv city, 79011

Secretariat of UCU
Tel.: +38 (032) 240-99-40
Email: [email protected]

All Rights Reserved © 2023 Ukrainian Catholic University

Made by Qubstudio