Технології для друзів: інклюзивний вікенд об’єднав студентів ІТ та соціальної роботи
Центр «Емаус» спільно з програмою «Соціальної роботи» організували коворкінг «Технології для інклюзивного суспільства». Впродовж трьох днів студенти в міждисциплінарних командах шукали технологічні рішення, які б допомогли людям з розумовою неповносправністю інтегруватися в суспільство. Проект втілювався у співпраці УКУ та університету Томаса Мора, що в Бельгії.
“Я тато трьох дітей. Мій наймолодший син має синдром Дауна, – розповідає Ян Декелвер, професор інженерної справи університету Томаса Мора. – У 15 років Сімон, як і його брат з сестрою, захотів «сидіти в інтернеті». Але це було занадто складно для нього. Тоді ми разом зі студентами нашого університету створили інтернет-платформу для людей з розумовою неповносправністю.”
На сайті «Wai not» є власна пошукова система, ігри, новини та електронна пошта. Весь контент розроблений з врахуванням особливостей його цільової аудиторії – мінімум текстової інформації, максимум картинок та піктограм. Сайт розпочинався як студентський проект, але тепер його координує та активно використовує Міністерство освіти Бельгії.
“Може здатися, що розробляти технологічні рішення для людей з розумовою неповносправністю легко, – пояснює Ян. – Але насправді це виклик. Ми, фахівці інженерної справи, часто забуваємо про те, хто наш клієнт, та які його особливості.”
Головна ідея вікенду «Технології для інклюзивного суспільства» – допомогти розробникам технологічних рішень краще зрозуміти потреби тих, для кого вони створюються. Тому у кожну мультидисплінарну команду, окрім студентів соціальної роботи та програми з «Комп’ютерних наук», були також включені особи з розумовою неповносправністю, яких в «Емаусі» називають друзями.
Учасники вікенду отримали завдання – допомогти Олександру, Марії, Остапу та Іванці, молодим людям з особливими потребами, самостійно придбати продукти та приготувати десерт. Студенти аналізували, які проблеми при цьому виникали у друзів та шукали способи, як вирішити їх за допомогою технологій. Коворкінг «Технології для інклюзивного суспільства» передбачав не тільки розробку ідеї та прототипу технологічного рішення, але й багато практики: знайомство з другом, відвідини супермаркету та власне приготування десерту.
“Під час вікенду я зрозуміла, наскільки важливо безпосередньо комунікувати з людьми, яким ми намагаємось допомогти, – ділиться враженнями Катерина Симоненко, студентка «Соціальної роботи». – Ми спілкувалися з нашим «клієнтом», вигадували ідеї, а згодом спостерігали, як вони працюють на практиці. Завдяки цьому нам вдалося помітити виклики і проблеми, які на початках не були такими очевидними. Це допомогло удосконалити наші напрацювання та створити максимально якісний продукт.”
Під час вікенду команди серед іншого розробили прототип гри, яка вчить рахувати решту, мобільні додатки з простим та максимально зрозумілим інтерфейсом, де є рецепти десертів, списки продуктів для покупок, а також кнопка допомоги, якщо друг з особливими потребами заблукає або розгубиться в магазині.
“Цей вікенд був надзвичайно цікавим та насиченим, – розповідає Владислав Задорожний, студент програми «Комп’ютерні науки». – Поєднання програмування та спілкування з людьми – це беззаперечний плюс цього проекту. Також я відкрив для себе перспективу розвитку нового напрямку в технологіях, про яку раніше навіть не здогадувався.”
Ян Деклвер, представник університету Томаса Мора, підсумовує:
“Часом може задатися, що напрямок ІТ – це лише про Google, Apple та Microsoft, але технології – це також спосіб вирішити проблеми людей, які мають неповносправність. Я знаю, що у вашому університеті ви називаєте їх «друзями». І я щасливий бачити, що під час цього вікенду – це було не просто звертанням.”
Текст: Надія Калачова
Фото: Анна Пилипчук