Через етику та релігію до рішень в політиці та економіці: програма ЕПЕ організувала літню школу
1-8 липня у селі Гошів Івано-Франківської області відбулася літня школа «Ethics and Religion in Politics and Economics». Для команди організаторів – програми «Етика-Політика-Економіка» УКУ – захід став першою подією такого формату та поєднав при цьому обов’язкову програму студентів другого курсу спеціальності.
Ініціатором школи стала кафедра політичних наук. Попередньо було розіслано листи-запрошення до учасників іншим українським університетам; це викликало жваве зацікавлення. Керівник програми «Етика–Політика–Економіка» Юрій Підлісний розповів, що до аплікантів був чималий перелік вимог: щоб долучитися до школи, потрібно було прослухати в своєму університеті конкретні дисципліни, прочитати дві запропоновані організаторами книги та володіти англійською на рівні розуміння лекцій та можливості презентувати свої фінальні проекти. Врешті відібрали 34 студентів з УКУ, а такождвох студентів німецького університету у місті Байройт, з яким наразі програма планує налагодити партнерські відносини.
Протягом тижня студенти школи, яка, до слова, була повністю англомовною, мешкали і навчалися в монастирі сестер Пресвятої Родини. Під час школи вони досліджували, яким чином релігійні вірування та етичні системи чинять вплив на прийняття рішень у політичному, економічному процесах, бізнес-проектах. Усі викладачі школи – іноземці. Серед них і професор Рокко Бутільйоне, який у минулому 5 разів був депутатом італійського парламенту, заступником голови нижньої палати протягом однієї каденції, депутатом Європарламенту, міністром культури, міністром європейських справ, особистим другом Святого Папи Іоанна-Павла ІІ, а також належав до провідних осіб, що допомагали готувати енцикліку «Сотий рік».
Другий викладач – Пйотр Мазуркевіч – професор Варшавського університету імені кардинала Стефана Вашинського, який протягом декількох років консультував ватиканські структури, працював у Брюсселі як консультант з питань релігії та суспільно-політичних процесів, видав численні праці, дотичні за тематикою до школи. Останній лектор – доктор економіки, який спеціалізується в Civil Economics Університету LUMSA у Римі Паоло Санторі.
У процесі підготовки теоретичного матеріалу, лекцій викладачі орієнтувалися на європейський та американський досвід, давали реальні приклади, як окремі політики керувалися такими принципами під час прийняття важливих рішень. Прокоментував такий підхід Юрій Підлісний: «На школі ми отримали цікавий аналіз того, як економічні обставини можуть визначати світоглядні орієнтири громадянина тої чи іншої країни. Було показано, яким чином були створені ті самі обставини – дуже часто вони мають в основі загальнокультурний контекст, який не може бути вибудуваний інакше, ніж на двох принципах: виховання і освіта. В основах вони мають релігійні вірування та моральні переконання. До прикладу, Декларація прав людини ООН мала на меті не допустити повторення жахіття двох світових воєн; одним із джерел Декларації стало поняття гідності людини, яке розкривається у Святому Письмі. До речі, саме це поняття прав людини на основі гідності ввійшло в Конституцію Ірландії 1937 року».
Кожен ранок учасники починали з літургії у монастирі. Програма школи була насиченою: щодня чотири лекції, після чого – вільний час, наповнений неформальними зустрічами, переглядами фільмів із дискусіями, мистецькими вечорами. Були і прогулянки тамтешньою місцевістю, зокрема, екскурсія на скелі Довбуша.
Наприкінці школи студенти мали виконати фінальне завдання: на основі прослуханих лекцій вибрати одну з 8 запропонованих організаторами тем і у командах підготувати своє бачення проблеми, її вирішення та продемонструвати, як на усе це впливають релігійні переконання. На основі напрацювань студентів пізніше їм виставлять оцінки та зарахують 3 кредити до весняного семестру. Наразі студенти повинні продемонструвати бачення дослідженої проблеми у форматі індивідуального есе.
«Почути багато нових поглядів та ознайомитися з іншими точками зору – це чудовий досвід. Мені сподобалася загальна атмосфера та відчуття комфорту від участі в школі. Я насолоджувалася тижнем у Гошеві та очікую, що наші програми будуть співпрацювати у майбутньому! Я познайомилася зі стількома молодими людьми з України та обговорила з ними питання політики, економіки та етики. Мені також сподобалася подорож до скель та вогнище останньої ночі. Тут ми справді відчули себе частиною групи. Було б чудово, якщо у майбутньому іноземним учасникам виділятимуть грант на один день відпочинку-подорожі до іншого українського міста. На жаль, у нас не було змоги побачити країну більше», – поділилася студентка німецького вишу Гелена Шафер.
Українська студентка Катерина Подгорська розповіла наступне: «Найцікавішою для мене була саме підготовка проєкту, оскільки я люблю працювати у групі: по-перше, це завжди дуже весело, а по-друге, так з’являються цікаві ідеї. Темою нашої презентації стали стосунки церкви й держави, а сам вибір питань для розгляду був доволі широким – від маркетингових стратегій до соціально відповідального бізнесу. Була також можливість запропонувати власну тему. Мені пощастило мати у команді двох учасників, які приїхали з німецького університету. Вони слухали разом з нами всі лекції і допомагали у підготовці презентації, розповідаючи про державно-релігійні стосунки у Німеччині та Франції».
За словами дівчини, також вдалося краще зрозуміти теми, які були опрацьовані під час попередніх навчальних років, навчитися аналізувати складні проблеми і пропонувати стратегії їхнього вирішення. Важливим моментом виявилося те, що дослідження і презентацію потрібно було проводити англійською, однак і це не повний перелік здобутих корисностей: «Найбільш пам’ятними для мене стали моменти, проведені спільно з групою, оскільки це була не тільки літня школа, направлена на отримання нових знань, але ще й нереальний тімбілдинг. Чого варті тільки вилазка на скелі Довбуша і співи біля ватри! Цей тиждень став чудовим шансом, щоб поглибити знання у певних галузях, і познайомитися краще з людьми, з якими вчишся вже два роки».
У майбутньому організатори планують провести школи з ідентичною темою ще принаймні 1-2 рази. Крім того, для студентів, які вже були учасниками, наступного року обіцяють реалізувати літню школу-практику, яка передбачатиме розгляд проблеми From politics to policies. Завдяки долученню до програми студенти зможуть зрозуміти суть політичного процесу, мету приходу до влади – формування та імплементація стратегій та програм розвитку, написання законів. Таким чином в умовах літньої школи за підтримки українських та закордонних лекторів вдасться сконденсовано показати шляхи приходження до влади та реалізації при цьому різноманітних програм.
Довідка: Літня школа відбулася за підтримки представництва Фонду Конрада Аденауера в Україні.
Текст: Антоніна Чундак
Фото: Юлія Бирка