Чим здивував студентку Магістерської програми з Історії УКУ Центральноєвропейський університет: про досвід навчання з перших уст
Інтенсивне навчання у новому середовищі, здобуття важливих знань та компетенцій в одному із найкращих університетів Європи – саме таку можливість отримала студентка Магістерської програми з Історії УКУ Соломія Розлуцька, яка упрожовж трьох місяців навчання у Центральноєвропейському університеті в Угорщині. А усе завдяки Міжінституційній угоді Еразмус+ між Центральноєвропейським університетом та УКУ. Сьогодні студентка УКУ повернулась в Україну і радо розповіла нам, як потрапити на програму та чим запам’яталося навчання.
Розкажіть про ваші враження від навчання у Центральноєвропейському університеті?
Враження загалом позитивні. Можу сказати, що мої очікування справдились. Я сподівалась потрапити у нове, добре розвинене академічне середовище і я цілком задоволена цим досвідом. Перше, що вражає у Центральноєвропейському університеті, то це його мультинаціональність, яка присутня не лише в осередку студентів, але й серед викладачів. Як на мене це є великою перевагою цього закладу, адже кожен з викладачів ділиться власним викладацьким досвідом, відмінним від того, до якого я звикла в УКУ. Звісно, на початку було складно пристосуватись до тамтешньої навчальної програми і до повсюдного спілкування англійською мовою, проте викладачі і студенти всіляко сприяли швидкій адаптації і допомагали при найменших труднощах. До позитивних якостей цього закладу варто також віднести його внутрішню організацію: добра бібліотека, доступ до книжкових онлайн-ресурсів, комфортні умови для навчання, привітний персонал, висока внутрішня безпека, карткова система (ти можеш користуватись університетськими приміщеннями лише будучи студентом або працівником ЦЕУ). Ще однією вражаючою особливістю ЦЕУ є велика кількість навчально-дослідницьких студій, фокус яких відрізняється за періодами, підходами, територією. Гадаю, що така система є значно ефективнішою і дозволяє студентам обирати виключно ті курси, які стануть їм у нагоді при написанні кваліфікаційних робіт, однак вони абсолютно не позбавлені права відвідувати інші курси, які також входять у сферу їхніх зацікавлень. Не менш важливою була і дружня атмосфера під час занять, їх інтерактивність, відсутність яскраво вираженого розмежування між студентом і викладачем. Окрім цього, ЦЕУ дбає про соціальне життя своїх студентів, організовуючи всеможливі зустрічі з відомими науковцями, концерти класичної музики, театральні вистави тощо.
Яким чином вам вдалось потрапити на стажування?
Про можливість стажування у цьому університеті та усі деталі участі у конкурсі я дізналась з офіційного сайту УКУ. Програма мобільності була забезпечена угодою Erasmus+ між Центральноєвропейським університетом та Українським католицьким університетом, себто, студент отримував стипендію на час перебування в Угорщині. Власне на сайті було перелічено усі вимоги, необхідні документи, етапи конкурсу, які, за своїм процесом я не можу назвати дуже складними. Складніше було перед самим від’їздом, оскільки треба було уточнити питання з візою, житлом, «будапештською реальністю». Позаяк я була свого роду новачком конкретно на цьому стажуванні, то не мала можливості порадитись з кимось про тамтешні реалії, а тому доводилось вирішувати всі питання самостійно або у тісній взаємодії з відділом міжнародних зв’язків УКУ та ЦЕУ.
Розкажіть про вашу навчальну програму в Будапешті. Наскільки навчання в ЦЄУ відрізняється від навчального процесу в Україні\УКУ?
Оскільки я була студентом по обміну, то не мала можливість повно вникнути у звичайну навчальну програму Центральноєвропейського університету. Я обрала ті курси, які найбільше мене зацікавили і з допомогою яких я могла набрати 20 необхідних кредитів, які є необхідними для зарахування програми Erasmus +. Відтак, мені вдалось відвідати чотири курси, які я обирала виходячи з власних академічних зацікавлень. Скажу одразу, що якоїсь разючої відмінності між УКУ та ЦЕУ я не побачила, підхід до викладання є дуже схожим. Тут діє така ж система кредитів, всі навчальні матеріали є у цифровому форматі на платформі Moodle. Відмінності полягають у ширшому виборі пропонованих курсів та можливості відвідувати дисципліни з інших департаментів, на які потрібно попередньо реєструватись в онлайн форматі. Незвичним також є поділ на лекційні та семінарські заняття, тобто ти можеш відвідувати або лише лекційну частину курсу або семінарську, або і ту і іншу ( від вибору тієї чи іншої частини залежить кількість отриманих кредитів). Форма цих занять також була не зовсім звичайною. Зазвичай, в УКУ, коли ми маємо лекційні заняття то це передбачає пасивну участь студентів, тут все навпаки. Лекційні заняття в ЦЕУ більше схожі на наші семінари, де студенти повинні бути активними і брати участь в обговоренні, завжди бути готовими до кожної лекції, попередньо читаючи всі матеріали. Що стосується семінарських занять, то тут вони зосереджені на роботі з історичними джерелами (літописами, пактами, збірниками законів, візуальними матеріалами тощо). Окрім цього, тут я вперше зіштовхнулась з завданням, яке, на моїй пам’яті, ніколи раніше не практикувалось в УКУ. Йдеться про модерування лекцією, себто студент може приміряти на себе роль викладача та бути модератором дискусії, він повинен підготувати запитання до матеріалів, з якими попередньо необхідно ознайомитись решті студентів, та вміти направляти дискусію у потрібне русло. Від себе скажу, що саме такі завдання були найбільшим викликом, позаяк, ти ніколи не можеш бути впевненим наскільки сумлінно інші учасники курсу підготуються саме до твого заняття, однак, поряд з цим вони були дуже корисними, адже ти вчився створювати проблемні історичні ситуації, ставити правильні запитання, припиняти розмови, які не стосуються основної теми. Проте найбільш позитивною особливістю цього університету є повна академічна свобода. Студенти самі обирають теми презентацій, письмових робіт, можуть пропонувати до обговорення ті теми, які цікавлять їх найбільше, ну і звісно самостійно обирають траєкторією своїх кваліфікаційних робіт, а оскільки в ЦЕУ є спеціалісти по абсолютно різних історичних періодах, то їм завжди є до кого звернутись по допомогу.
Що плануєте далі, якщо не секрет?
Я серйозно задумалась про можливість вступу на ще одну магістерську програму, можливо в ЦЕУ. Так вже сталось, що цей досвід допоміг мені зрозуміти наскільки багато нового я ще хочу дізнатись, та і взагалі як сильно я люблю сам процес навчання. Я розпитувала про таку можливість в інших українських студентів і згідно їх інформації це не так вже й складно. Та одне можу сказати точно, навчання в УКУ і в ЦЕУ ще раз підтвердили мої наміри стосовно майбутньої професії.
Розмовляв Андрій Гриниха