На літню філософську школу УКУ приїхали двадцять п’ять учасників з України, Росії та Литви
На двотижневу літню філософську школу УКУ приїхало 25 учасників з 13 міст, зокрема Донецька, Чернігова, Одеси, Києва, Харкова, Львова, а також з Росії та Литви. «Для участі в програмі кандидати відсилали мотиваційні листи та есе англійською мовою, – розповідає організатор Школи, завідувач кафедри філософії УКУ Володимир Турчиновський. Цьогорічна Школа є двомовною – українською та англійською».
З 26 червня по 9 липня кафедра філософії УКУ вчетверте проводить літню філософську школу. Цьогорічною темою школи є «Філософія релігії в сучасному світі. Християнський погляд».
Протягом двох тижнів учасники слухають лекції та семінари з філософії релігії на теми релігійної епістемології, науки і релігії, філософської і богословської етики, проблеми зла і доказів існування Бога. Заняття проводять професори та викладачі з Cornell University в Нью-Йорку, University of St. Thomas в Міннесоті та Українського католицького університету.
«Школа пропонує молодим і соціально активним людям альтернативний інтелектуальний простір, послухати лекції та поспілкуватися з експертами-філософами міжнародного рівня, – наголошує Володимир Турчиновський. – Ми намагаємося дивитися на тему релігії не лише з точки зору філософії. Це також соціологічний та історичний погляди, завдяки чому стає можливим вийти на міждисциплінарний рівень навчання».
Найважливіше, що у Літній філософській школі УКУ, на думку організаторів, те, що тут будується атмосфера, у якій легко та просто дискутувати, де відчутна пошана до молодого науковця. «В Україні не вистачає школи думки, часто люди ховаються за чиїмись цитатами, – вважає завідувач кафедри філософії УКУ. – У нашій школі молоді науковці сповнені відваги, мають власний погляд на світ, достатньо інтелектуальні знання, щоб ці погляди відстояти. Таким чином, формат дискусії, відкритий інтелектуальний пошук істини роблять нашу школу привабливою», – наголошує Володимир Турчиновський.
Літня філософська школа УКУ відбувається за підтримки Товариства християнських філософів (Society of Christian Philosophers, USA) та Фундації Джона Темпелтона (John Templeton Foundation).
Коментарі учасників
Єгор Резніченко, Санкт-Петербурзька православна духовна академія (РПЦ).
Школа дає фундаментальні знання з предмету дискусії, а також можливість спілкуватися з представниками західної науки, що дуже важливо для науковців. Наші дискусії досить живі, ми гаряче обговорюємо проблеми. Усі учасники різні, тому розмова завжди насичена.
Священик ХХІ ст. – людина, яка орієнтується в основних проблемах, які цікавлять сучасне суспільство. У країнах, де наступає криза традиційних релігій, виникає цікавість до релігійності, адже релігійність є невід’ємним компонентом кожної людини. Як майбутній священик, я повинен знати, як по-філософськи осмислювати релігію, адже філософія – це спільна мова, якою ми говоримо з людьми, інтелігенцією. Священики повинні вміти говорити про високі християнські цінності на зрозумілій мові.
Ірина Великохатько, Міжнародний університет LCC в Литві, вивчає управління бізнесу.
В Університеті, окрім бізнесу, я вивчаю філософію та релігію, тому приїхала на літню філософську школу УКУ. Філософія та бізнес, на перший погляд, непоєднанні, але вони йдуть поруч. Адже рівень економічного розвитку, культури, соціальних відносин в країні пов’язаний з рівнем релігійності. Цікаво, що в Україні люди стверджують, що вірять в Бога, але не розуміють чітко цінностей свого віросповідання. Це пов’язане з тим, як ми ведемо бізнес, що в Україні існує корупція тощо.
На літній філософській школі УКУ ми не просто розглядаємо абстрактні ідеї релігії, а також вивчаємо як вони функціонують у більш прагматичному контексті – суспільстві та бізнесі.
Віктор Полетко, Інститут економіки на менеджменту НУ «Львівська політехніка», філософсько-богословський факультет УКУ.
Мене зацікавила цьогорічна тема школи – філософія релігії. Це поняття у світі займає дедалі вагоміше становище. Загалом існує така тенденція, за якою богослов’я як теологію називають синонімом російської категорії «несостоятельних теорий».
Боюся, що західна тенденція скоро прийде до нас, і говорити про питання істинності чи хибності багатьох богословських тверджень можна буде виключно в рамках «філософії релігії». Тому таке навчання як у школі УКУ не просто важливе, а необхідне для молодих богословів сьогодні.