Дженіфер Дікінсон провела в УКУ семінар “Дискусія в онлайн-курсі: методичні засади та практичні поради”
7 березня 2017 року Центром навчальних та інноваційних технологій УКУ проведено методичний семінар Дженіфер Дікінсон, професорки антропології Вермонтського університету США та очільниці Центру викладання та навчання (Center for Teaching and Learning UVM) на тему “Побудова ефективної та продуктивної онлайн-дискусії”.
Учасниками семінару були як викладачі Українського католицького університету, так й інших вищих навчальних закладів України: Львівського національного університету ім.Івана Франка, Національної академії сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного, Запорізького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти та інших установ та організацій. Зокрема, пані Скринник Наталія із ІТ-компанії BASquare зазначила, що тема, запропонована для огляду, надзвичайно цікава не лише для освітян, але й представників бізнес-сфери.
З-поміж викладачів, які відвідали семінар, були як початківці у викладанні, так і досвідчені педагоги вищої школи, які відчувають необхідність введення онлайнових дискусій у практику своєї викладацької діяльності. Учасники семінару відзначили практичну значущість та актуальність теми, адже запропоновану методику можна використовувати для організації онлайн-взаємодій з викладачами, які з різних причин не можуть перебувати в одній локації зі своїми студентами внаслідок перебування у лікарняних умовах, за кордоном, чи, наприклад, проходження військової служби на сході України.
Зацікавив семінар й учасників, які не мають досвіду викладацької діяльності, проте розглядають цю галузь в контексті потенційних професійних інтересів, усвідомлюючи необхідність застосування інформаційних технологій у сучасній педагогічній практиці.
Така розмаїта за складом та цілями група слухачів активно включилась в обговорення можливих цілей використання онлайн-дискусій в навчальних курсах, наводячи приклади різних застосунків для їх проведення. Професор Дікінсон пояснила важливість обґрунтованого вибору сервісів, розуміння та свідомого налаштування параметрів дискусії, що організовується різними технічними засобами, адже кожен із них має власні особливості. Так, можна обирати різні сервіси, коли потрібно дозволити чи заборонити студентам бачити відповіді інших та коментувати чи оцінювати їх, організовувати координацію слухачів курсу, об’єднати студентів у міні-групи тощо.
Дуже важливо розрізняти поняття активного та продуктивного онлайн-обговорення, а також виробляти відповідні критерії їх оцінювання. Професор Дікінсон пояснила основні правила введення дискусій у свій курс та їх підтримки в активній фазі реалізації навчального процесу. Так, потрібно добре спланувати як початкові дописи викладача, так і його стратегію поведінки на форумах, адже він має демонструвати свою присутність, не домінуючи при цьому. Наводились приклади вдалих запитань, які можуть допомогти учасникам розкрити тему та продемонструвати свій рівень її опанування.
Надзвичайно цінними були практичні поради для покращення дискусії. Так, важливо використовувати цікаві запитання, цитати, мультимедійні джерела, які зможуть спонукати студентів до подальших роздумів та досліджень, висловлювання власної думки та з’ясування проблемних аспектів. Не менш важливим є заохочення оцінюванням – варто відвести на онлайн-дискусії таку частину підсумкового балу, яка би спонукала кожного студента до активної участі та продуктивних внесків у спільний результат, сформований груповими обговореннями.
Учасники семінару активно задавали власні питання стосовно практичних аспектів реалізації онлайн-дискусії: коли і на якому рівні студенти опановують сліпий метод друку, яким чином здійснювати оцінювання дискусій, як уникати кібербулінгу та залучати до активної та продуктивної дискусії усіх учасників групи, зокрема інтровертів за натурою. Дженіфер Дікінсон поділилась ідеями та практичним досвідом у цих та інших проблемних аспектах ведення дискусій в онлайновому середовищі та запропонувала як зразки критеріїв оцінювання у вигляді рубрик, так і особисті знахідки-поради побудови матриці для здійснення обліку такої діяльності за межами системи електронного навчання. Хоча питання оцінювання завжди викликає багато пересторог та побоювань, проте, як з’ясувалось, існує спектр як кількісних, так і якісних критеріїв, що допоможуть викладачеві як самому виконати оцінювання дописів, так і роз’яснити очікувані цілі для студентів.
Завдяки такому глибокому зануренню в проблематику онлайн-дискусій, учасники семінару змогли отримати хороше розуміння цього методу та познайомитись з практичними ідеями і підказками щодо вдосконалення дискусій у своїх курсах. Запропоновані проф. Дікінсон стратегії оцінювання та приклади рубрик допоможуть тим викладачам, які готові впроваджувати такі способи взаємодій, проте потребують формалізованих критеріїв обліку навчальної діяльності студентів. А перелік можливих технічних інструментів та сервісів, разом з підказками щодо постановки дискусійних завдань, забезпечать реалізацію ефективного та продуктивного обговорення в межах онлайнового курсу чи курсу змішаного навчання для тих, хто прийме рішення впровадити цю цікаву методику в свою практичну викладацьку діяльність.
Семінар «Побудова ефективної та продуктивної онлайн-дискусії» проведено в рамках проекту «Професійна підготовка викладачів ВНЗ в цифрову епоху: впровадження інноваційних методів змішаного навчання у педагогічну практику викладачів університету».
Матеріали семінару тут: http://er.ucu.edu.ua/handle/1/1091