Катехитичне служіння УГКЦ
25 вересня УГКЦ святкуватиме День катехита, відбудеться вручення дипломів випускникам Катехитично-Педагогічного Інституту. Християнська перспектива вселяє надію. Саме катехити та вчителі християнської етики намагаються виховувати дітей та молодь на засадах християнської моралі, формувати християнський світогляд та духовність мирян. Як це їм вдається розповідає сестра Луїза Цюпа, директор Катехитично-Педагогічного Інституту, що діє в УКУ.
Яким є портрет сучасного катехита?
Немає катехита теперішнього і минулого. Думаю, що не йде мова про сучасного чи не сучасного катехита, бо йдеться про покликання та завдання, яке має катехит в церковній спільноті. Тому радше потрібно наголосити на важливості покликання катехита та його післаництва. Цього року вшановуємо пам’ять великого святого Пастиря і великого катехита, слугу Божого митрополита Андрея, його погляди актуальні донині: „Катехит нехай часто гарячими молитвами вимолює Божу ласку для себе і своєї праці. Нехай теж поручає Богу і Пресвятій Діві та Святим довірену собі молодь”. Катехит – це людина глибоко свідома свого покликання і відповідальності за безсмертні душі, „більш ніж про навчання, нехай дбає про спасіння душ”. Катехит – це людина освічена, це „Божий чоловік повний ревності про Божу славу, про спасіння душ, повний Христового Духа”. „Від праці побожного катехита у великій мірі залежить вічне спасіння, а не раз і земне щастя людини. Катехит повинен насамперед дбати про вироблення в учнях живої віри. „ Катехит пише ікону Ісуса Христа у душі дитини” катехит – це митець. Ось яким має бути катехит і слава Богу, ми маємо катехитів, які стараються такими бути.
Сесія Синоду Єпископів Києво-Галицької Митрополії УГКЦ від 9-10 жовтня 2000 р. Б. затвердила рішення про запровадження на парафії недільних катехитичних шкіл. Якою є ситуація сьогодні?
Щороку збільшується число парафіяльних катехитичних шкіл. Насьогодні у Львові діє 9 катехитичних шкіл, де навчаються понад 4 тис. дітей і працюють 62 катехити. Чому так повільно, бо все потребує часу, місця, а головно осіб. На жаль, ще не всі парафії усвідомили важливість і потребу послідовної катехитичної праці.
Які заклади УГКЦ в Україні надають диплом вищої релігійної освіти?
В Україні працюють три катехитичні Інститути УГКЦ: в Дрогобичі, Івано-Франківську та у Львові. Ми не говоримо про різницю між дипломами але про різницю напрямків. Церква має право і обов’язок готувати мирян до різного апостоляту в церковних спільнотах. І саме цим займаються катехитичні Інститути.
Які можливості надає Катехитично-Педагогічний Інститут, що діє при УКУ?
Програма інституту спрямована за двома напрямками: катехитика і християнська етика. З січня відкривається напрямок праці з молоддю і сім’ями. Більшість студентів вже під час навчання забезпечені місцем праці, зокрема вчителі християнської етики працюють у школах.
В чому полягає різниця між викладачем християнської етики та катехитом?
Катехитичний Правильник УГКЦ говорить нам що катехизація – це упорядкований процес вивчення і пережиття Христової науки, щоденне зближення з Його особою, завдяки чому віра стає зрілою і формується учень Христовий. Завдання катехизації – допомагати іншим пізнавати і прославляти Христа. Слуга Божий митрополит Андрей постійно наголошував на важливості знання катехизму яке є „підставою релігійного життя людини з перших літ… Від доброго поняття про Бога, про головні правди віри і про свої обов’язки щодо Бога і людей, залежить все життя християнина. Бо все ж основне знання катехизму, знання правд віри є фундаментом, на якому стоїть і християнське життя одиниці, і організація родини, і організація християнської громади. Де того фундаменту немає або де він слабкий ціла будова немає міцності”.
Християнська етика знайомить дітей з основами християнства та християнськими цінностями, формує християнський світогляд цілісної, духовно зрілої особи, готує молодь до самостійного і відповідального життя в родині та суспільстві. Її завданням є формувати християнський світогляд, навчити школярів розуміти тексти Святого Письма, допомагати учням пізнавати та приймати морально-етичні вартості як норми власної поведінки, навчаючи, виховувати доброго християнина.
Ці два предмети не суперечать один одному, а мають свою визначену мету й завдання, тому слід їх трактувати і розуміти правильно, це не є одне й те саме. Християнська етика – це навчальний предмет у школі, а катехитика – це діло Церкви.
Чи є соціальний запит на ці професії?
Тут не слід говорити про професію а радше про покликання. Виховання релігійне чи моральне є чимось глибшим від знань та професійних навиків. Воно пов’язане зі свідченням особистого духовного пережиття. Такий запит однозначно існує, бо сьогодні ще є парафії, де немає катехита, є парафії що потребують більше катехитів. Те саме можна сказати про вчителів християнської етики.
Якою є програма катехизації?
Творення катехитичної програми відбувається за принципами педагогіки та вікової психології. Інакше не буде вона служити для виховання. Участь у творенні катехитичних програм беруть богослови та катехити-практики. Катехитична комісія зараз працює над програмою для дітей дошкільного віку та програмою статевого виховання для старшокласників. У написанні програм беруть участь богослови, педагоги, медики, катехити, методисти дошкільного виховання. Комісія готує катехитичний підручник для десятого класу.
Які результати принесла конференція „Катехитичне служіння УГКЦ сьогодні”?
Потрібно працювати. Можу сказати одне, що конференція була нагодою всім нам зробити іспит сумління, подивится де ми є, що і як робимо або не робимо і чому є так чи інакше.
Аналіз ситуації показує дуже чітко, що багато робиться доброго але цього не достатньо. Сьогодні катехизація не займає належного розуміння у парафії, у родині. Часто вважають, що катехизація – це лише підготовка дітей до першої святої сповіді. Це дуже бідне поняття про катехизацію. Кожна особа незалежно від віку і стану має право і потребу глибше пізнавати правди віри та зростати у християнському житті.
Розмовляла Інна Залуцька