Міжнародні експерти на он-лайн семінарі обговорили розвиток автономних університетів
22 жовтня в УКУ відбувся он-лайн семінар «Суб’єктність студента та викладача в автономному університеті», який об’єднав науковців, викладачів та студентів зі Львова, Києва та Варшави за допомогою відеоконференц-зв’язку. Український католицький університет на семінарі представляв перший проректор Тарас Добко.
Патерналізм, менторство у стосунках між викладачем та студентом, відтворення, а не творення знань, інфантилізація навчання, корупція, покладання на самодостатність навчального процесу, комерціалізація стосунків у навчальному процесі – ці питання були озвучені та обговорені учасниками семінару.
«Цей семінар – це спроба зрозуміти, наскільки кожен учасник навчального процесу є суб’єктом своїх дій, а не об’єктом чужого впливу», – зазначив президент Міжнародного фонду досліджень освітньої політики проф. Тарас Фініков.
Тарас Добко у своєму виступі «Культура universitas magistrorum et scholarium: як її будувати і розвивати у пострадянському, постколоніальному і постмодерному українському університеті?» зробив акцент на розвитку університетів, та відповідної зміни їхньої місії і діяльності, щоб максимально відповідати вимогам часу.
«Континентальні університети у своїй первісній формі (науково-дослідної установи) мали традиційно тісні зв’язки з державою, і відносно віддалені, а інколи й слабкі – з ринком. Тепер, коли під впливом глобалізації, держава стає слабшою, відбувається переозначення ролі і місії університету як суспільного інституту. За ним закріплюють величезну роль двигуна економічного росту, чинника підвищення економічної конкурентоспроможності та постачальника кваліфікованих працівників для економіки», – зазначив під час свого виступу д-р Тарас Добко.
Однак, за його словами, ця зміна не дуже відчутна в українському університетському середовищі. Якщо загальний рівень бакалаврату українських і європейських університетів у багатьох галузях є рівним, а подекуди наша освіта і перевищує його, то вже на магістратурі починається науковий розрив, який у докторантурі стає колосальним.
«В українському університеті гуманітаристика ще не вивільнилася з ідеологічного полону. Дуже часто відбувається зміна вивіски, але не зміна методологічного підходу в гуманітарних науках», – вважає перший проректор.
Польські учасники семінару також представили свої думки щодо університетської діяльності. Так, проф. Марек Вонсовіч подав власне бачення проблеми, чи є університет спільнотою, чи все таки місцем праці. Проф. Анджей Васькєвіч у своїй доповіді обґрунтував, що можуть вимагати студенти від викладачів, а що – ні. Так, на його думку, сучасні студенти мають право на справедливе оцінювання та ввічливе ставлення, кваліфіковане навчання, відданих й авторитетних викладачів.
Довідка.
Он-лайн семінар «Суб’єктність студента та викладача в автономному університеті» проводиться у рамках реалізації проекту «Від університетської автономії та академічної етики до суспільства, вільного від корупції» у співпраці з Міжнародним фондом досліджень освітньої політики (Київ) та Фондом «Інститут Artes Liberales» (Варшава) за сприяння Програми «Підтримки демократії» польського Фонду солідарності.
Прес-служба УКУ