Мотивація, критичне мислення та фасилітація – експерти розповіли про найсучасніші тренди освіти
Підприємці, економісти, спеціалісти з IT та психологи зібралися на Освітньому форумі «Твори» в Українському католицькому університеті, щоб обговорити найсучасніші тренди в освіті. За час проведення заходу його відвідали понад 120 учасників. Вони обговорювали роль мотивації та креативності у навчанні та роботі, навички формування Soft skills, важливість формування критичного мислення та цінностей в учнів та можливості STEAM-освіти у навчальному процесі.
Простір освітніх ініціатив УКУ об’єднав провідних освітян та спеціалістів із різних галузей для того, щоб поділитися досвідом інноваційних підходів в освіті. Зокрема, на форумі «Твори» взяли участь представники із компаній SoftServe, The LEGO Fоundation, PPV Knowledge Networks, COSMOS Prefab. Спеціальним гостем із Ізраїлю став Омер Закай, педагогічний директор Education Cities, який створює у Ізраїлі приватні школи із демократичною структурою функціонування. Для всіх охочих експерти проводили дебатні клуби, творчі лабораторії, тренінги, майстер-класи та інтегровані уроки.
«Зараз всі освітні процеси у більшості країн світу побудовані за пірамідальною структурою. Це дуже неефективна середньовічна система, де знання передаються тільки в одну сторону – згори донизу. У піраміді нікому не цікаво, наскільки кожен може бути цікавий та унікальний – вона оцінює лише власну ефективність. Така структура застаріла, бо учитель вже не має унікального доступу до знань – вони всюди. Тому роль учителя і шкіл має змінитися. В Ізраїлі моя команда створює демократичні школи із дуже гнучким методом навчання. Кожен учень із першого класу може вибрати те, чим він хоче займатися. Право вибору робить учнів вмотивованими та відповідальними. Вчитель у такій школі є лише фасилітатором. Така мережева система дозволяє обмінюватися знаннями у групі та зростати у тому, що до вподоби. У такій школі діти володіють повнотою прав та обов’язків. Директор не може змінити навіть розпорядок дзвінків у школі», – розповідає ізраїльський освітній експерт.
Ректор Українського католицького університету отець Богдан Прах зауважив, що XXI століття – унікальний час, коли можна присвятити безліч часу для навчання дітей та молоді. Він також зазначив, що зараз українці мають свою державу і мають нести за неї відповідальність.
«Дуже приємно бачити творчих людей в УКУ. Маємо унікальний час, коли ми можемо віддати себе служінню для дітей і молоді. Навчити їх бути відповідальними. Коли наша країна була у різних окупаційних зонах, ми не мали власних шкіл. У час незалежності ми повинні докласти усі зусилля, аби освіта процвітала. Викладачі мають постійно промовляти теплотою до учнів, щоб вони мали натхнення творити та бути відповідальними за нашу країну», – зазначив отець-ректор УКУ.
Андрій Москаленко, заступник міського голови з питань розвитку, зазначив, що ключовим моментом у навчанні є натхнення. Якщо зацікавити в освіті дітей, то за 10 років місто буде мати висококваліфікованих професіоналів.
«До викладання потрібно залучати натхненних людей. Коли я виходжу вранці з дому, то бачу надзвичайно натхненну пані, яка прибирає вулицю. У неї настільки горять очі від її роботи, що впродовж дня я постійно згадую її натхнення. Тому я рішуче виступаю за те, щоб створювати відкриту атмосферу в освітніх закладах. Освіта – це майбутнє, і за 10 років можна виховати тих, хто буде лідерами думки у суспільстві», – зазначив Андрій Москаленко.
В обговорення освітніх ініціатив долучили також і учнів шкіл міста. Так, учень 76-ї школи Андрій розповів про те, що його однокласників неабияк зацікавив формат британської дебатної гри в освітньому процесі. За його словами, саме дискусія може різнобічно розвинути креативність й інтелектуальність.
«Нещодавно я познайомився із формою британської дебатної гри. Ця форма навчання стала для мене максимально комфортною. Дебати розвивають креативність й інтелект. Вони дають змогу підготуватися у майбутньому до проведення форумів та розвивають навички спічрайтерства. Жодна із звичайних загальноосвітніх методик не може цього зробити», – поділився Андрій.
Для того, щоб брати участь у живому шкільному освітньому процесі, Наталія Кока облишила викладання у Прикарпатському університеті. Вона зазначає, що школи – більш відкриті до інновацій, тоді як в університеті багато бюрократичної роботи. За її словами, що найперше вчитель має підтримати, зацікавити учня та прививати йому духовні цінності.
«Вчитель, попри все, має вірити в учня. Бути спокійним та врівноваженим. Саме цьому вчить християнська духовність. На жаль, у деяких навчальних закладах немає духовності – там на людей дивляться, як на хижаків», – зазначає Наталія Кока.
Ілля Філіпов, співзасновник та керівник EdEra, регіональний експерт з дистанційної освіти ОБСЄ Україна, розповів, що найголовніші завдання, які постають перед сучасними освітянами і роботодавцями – це навчити аналізувати інформацію, працювати у команді, поставити цілі та утримати увагу.
«Найголовніше у сучасному світі – вміти навчатися і аналізувати інформацію. Якби я розміщував вакансію на Work.ua, то написав би лише один критерій: «Вміти швидко навчатися». Коли приходить нова людина, вона має навчитися, як працювати у колективі. Щоб робота була ефективна, необхідно, аби колектив був об’єднаний загальною метою, до якої усі прямували б. Це зробить роботу набагато ефективнішою. Для освітян я радив би навчитися утримати увагу молоді. Молодому поколінню нецікава рутинна й нудна робота, проте роботи без труднощів й одноманіття не буває. Тому потрібно вміти не тільки креативно підходити до вирішення завдань, але й вміти на них фокусуватися», – зазначив Ілля Філіпов.
Підготував Роман Тищенко