Не перечитуй одне й те саме двічі, — і ще 6 порад психолога з ефективного навчання
Лікар-психолог, викладач кафедри клінічної психології УКУ Олександр Аврамчук розповідає, як оптимізувати процес навчання без шкоди для ментального здоров’я
Не плануй без мотивації
Козир планування відіграє в конкретний момент часу. Часто трапляється, що планують або надмірно, або цілком нехтують цим інструментом. І це цілком зрозуміло. Але в результаті, у першому випадку — люди щодня переживають величезну тривожність, в іншому — абсолютно втрачають контроль над ситуацією. Щоби планування було ефективним, у першу чергу я б радив поставити собі запитання: навіщо мені планувати? що дасть мені це знання? При чому, мету варто формулювати щонайконкретніше. Якщо ціль сформулювати аж ніяк не вдається самотужки, не встидайтеся звернутися до викладача із запитанням, навіщо мені це вчити. Адже ваша система цінностей та мотивацій не існує у ваккуумі, і коли ви не справляєтеся самі, на допомогу прийдуть люди навколо. В іншому випадку — усі плани все одно будуть наштовхуватися на відсутність мотивації, а цієї проблеми планування вирішити, на жаль, не може.
Похвали-пожури
Будь-яка навичка, у тому числі — й ефективне планування, здобувається протягом тривалого часу, потребуючи як підкріплення позитивної поведінки, так і покарання за невиконані завдання. Коли я не встигаю з чимось, з чим міг би чи мав би встигнути, я не просто переношу завдання на наступний день, а маю придумати собі якийсь штраф.
З підкріпленням — та сама історія. Та зауважте — це не конче має бути щось матеріальне. За часів мого студентства на медико-психологічному факультеті, я мав предмети, які потрібно було просто завчати, наприклад, анатомію. Звісно, робити це було нецікаво. Але ми з одногрупниками збиралися та пробували разом обговорювати якісь прості запитання про те, як працює, наприклад, плечовий м’яз. По-перше, це допомагало краще засвоїти та структурувати складний матеріал, по-друге, пропонувало природну винагороду — спілкування з іншими.
Змінюй ролі
У групової роботи є низка переваг, які я вже згадував раніше. Та для того, аби вона була максимально ефективною, слід час від часу змінювати не лише склад групи, а й ваші ролі в ній.
Конспектуй лише найголовніше та обговорюй
Якщо ви спочатку працюєте самостійно, то я б радив після ознайомлення з матеріалом занотувати собі кілька тез чи аспектів, які ви засвоїли дуже добре, і кілька — до яких у вас виникли запитання чи непорозуміння. Це стане основою для того, щоб в подальшій роботі вам було легше опрацювати складний матеріал. Свої нотатки потім можна розвинути в ширше та глибше розуміння теми, обговоривши з одногрупниками. На запитання, які у вас виникли, хтось із них точно матиме свої відповіді. А якщо помітите, що нерозв’язані запитання виникають не лише у вас, впевнено перепитуйте у викладача.
Не перечитуй одне й те саме двічі на день
Самостійна робота дає можливість та простір для викристалізування своїх власних суджень. Це особливо важливо в контексті інтенсивного навчання, коли нашу увагу постійно захоплює нова інформація. У самостійній роботі також є одне дуже важливий лайфхак: не перечитувати одні й ті самі джерела двічі. Коли ви прочитали їх один раз, у вашому мозку вже закарбувалася якась частина інформації, але її більшість — пройшла повз. У цей момент варто не завантажувати мозок знову тим самим, а познайомитися з іншими джерелами зі списку додаткової літератури. По-перше, це додасть динаміки для мозку, по-друге, закріпить ті знання з першого читання, і по-третє, дасть вам більш комплексне бачення.
Обережно з перервами
Навіть коли ми можемо дозволити собі розкіш концентрації: попрацювати кілька годин у тихій атмосфері та без сторонніх — достатньо лише на хвилину відволіктися — як нам потрібно буде не менше 15–20 хвилин, аби знову повернутися в попередній ритм роботи.
Вирішити цю проблему дозволить не лише ваша пильність, а й самостійне планування перерв. Не бійтеся витрачати час на відпочинок. все одно час максимальної концентрації в середньому не більший, ніж 20–30 хвилин, а під час перерв знання засвоюються навіть краще, ніж під час активної роботи. Саме на перерві до вас прийде нове запитання чи слушний висновок по темі, а після цього — можна і знову до роботи.
Обов’язковий нічний сон
Можна часто почути поради під час інтенсивного навчання спати по 15–20 хвилин. Це можливо і варто робити, особливо, якщо є додаткове фізичне виснаження, та ніколи не відтягувати момент пробудження. Якщо спатимете довше, зміститься ваш час засинання вночі, а до спокою та стабільності нічного сну треба ставитися максимально пильно. Адже людині потрібно не менше 4 годин нічного сну для того, аби інформація, отримана за день, встигла засвоїтися. Якщо піклуєтесь не лише про оперативну пам’ять, що стане вам у нагоді тільки завтра — і ніколи знов, спіть вночі.
записала Катерина Глущенко