Професор Френсіс Фукуяма: «Щоб покращити систему управління, треба ставати її учасником»
В УКУ розпочалась освітня програма «Академія лідерства задля розвитку» (The Leadership Academy for Development (LAD) Центру демократії, розвитку та верховенства права Стенфордського університету (США), який очолює професор Френсіс Фукуяма. Програму реалізовує Школа управління УКУ за підтримки Центру міжнародного приватного підприємництва (CIPE).

Перший етап – навчання тренерів методики дослідження проблем та розробки шляхів імплементації реформ, так званих “кейсів”. З 22 до 26 серпня 35 українських топ-менеджерів і викладачів у сфері державної політики узагальнюють існуючий міжнародний і український досвід, щоб після цього поширювати отримані знання і практичні інструменти серед українських державних службовців.
«Намагаємося передати методи навчання та викладання. Авторитарний спосіб мислення починається із класної кімнати. Професор, який читає монолог слухачам, – типова ситуація в системі освіти. Ми не можемо очікувати на випускників з критичним мисленням, якщо передаємо знання у такий спосіб. Ми повинні використовувати енергію, активність та креативність учасників навчання, щоб створити знання. І це те, що ми намагатимемось зробити», – розповідає професор Френсіс Фукуяма.
За словами професора, сьогодні Україна – на передовій битви за демократію, за сучасний уряд. Розчарування після подій 2004 року виникло тому, що перехід від корумпованої недемократичної системи до нової сучасної демократії не був успішним. Сили, що прийшли до влади тоді, не знали як правильно керувати країною, як боротися з корупцією, як забезпечити дотримання базових громадянських прав в державі. «Зараз є усвідомлення, що не можна повторити помилок. Україна повинна зробити все можливе для переходу: успішно боротися з корупцією, плідно працювати з приватним сектором. Існує стійка думка, що всі політики погані, і ми маємо залишатися осторонь цих процесів та наглядати за ними. Але з таким підходом ви ніколи не отримаєте успішний уряд. Якщо є люди, які хочуть щось змінити, вони повинні піти в політику і зробити це самі. Щоб покращити систему управління, треба ставати її учасником», – вважає Френсіс Фукуяма.
Наступний етап проекту – підготовка посадових осіб – розпочнеться у січні 2017 року.
«У січні ми розпочнемо курс для українських реформаторів. До цього часу хочемо розробити навчальний матеріал з українського досвіду. Є багато «кейсів», які можна використовувати. Здається, ми всі про них знаємо. Але є певний шлях від ідеї в голові до її оформлення на папері. Саме цього ми зараз вчимо учасників», – розповідає керівник Школи управління УКУ Павло Шеремета.
Павла Шеремета переконаний, що управлінню, як і військовій справі, можна навчитися «в окопі». «Щоб навчити чогось управлінця, потрібно дати йому прикладний матеріал – те, що він зможе застосувати в своїй роботі. Окрім того, нам потрібно вчити людей вмінням самоаналізу та самооцінки, рефлексувати».

Програма «Академія лідерства задля розвитку» реалізовується завдяки підтримці Центру міжнародного приватного підприємництва (CIPE). Керівник проектів та програм CIPE в Євразії Ерік Хонц зазначив, що метою цього спільного проекту є розширення мережі найкращих і найпрогресивніших майбутніх урядовців, які допоможуть «замкнути коло» співпраці державного та приватного секторів.
«Співпрацюючи з бізнес-асоціаціями та торгово-промисловими палатами ми побачили, що на різних рівнях державних структур немає достатньо надійних партнерів. Все зводиться до належного державного управління. Це те, чого не вистачає Україні», – розповів Ерік Хонц.
За його словами, масова приватизація у 90-х роках призвела до викривлення терміну «бізнес». Люди не розуміли значення «можливості для бізнесу». Сьогодні український ринок росте та розвивається. І важливо розуміти, що не можна говорити про успішний розвиток країни без розвиненого приватного сектору.
«Я сподіваюся, що ця програма стане окремою інституцією в Україні, яка буде сприяти комунікації між найкращими та найталановитішими представниками українського уряду», – зазначив Ерік Хонц.
Довідково: Академія лідерства для розвитку (The Leadership Academy for Development (LAD) готує урядовців і бізнес-лідерів з країн, що розвиваються, щоб допомогти приватному сектору стати конструктивною силою для економічного зростання і розвитку. У рамках програми ретельно відібрані учасники навчаються ефективного лідерства, впровадженню раціональної державної політики в складних і суперечливих умовах. Рушійним принципом навчальної програми є те, що реформа політики потребує не інженерних чи інших технічних рішень, успішні реформатори повинні бути спритними і зважати на широке коло факторів, що впливають на результати політики. Вони повинні мати тверде розуміння конкретних економічних, фінансових, політичних і культурних реалій країни. Найголовніше — вони повинні вміти встановлювати пріоритети, послідовність дій і створювати коаліції. Академія надає учасникам аналітичну основу для набуття вмінь ефективно діяти в несприятливих умовах. Академія лідерства для розвитку підтримується Центром з питань демократії, розвитку та верховенства права при Стенфордському університеті, Центром міжнародного бізнесу та суспільної політики Школи поглиблених міжнародних досліджень ім. Пола Нітце при Університеті Джона Хопкінса, а також мережею Omidyar.