УКУ
UKENGLISH
  • Абітурієнтам
  • Навчання
  • Наука
  • Духовність
  • Життя в спільноті
  • Про УКУ
    • Положення про організацію інклюзивного навчання осіб із особливими освітніми потребами у Закладі вищої освіти «Український католицький університет»
    • Супровід студентів із особливими освітніми потребами
  • Повернення на кампус
  • Covid-19
  • Студентам
  • Випускникам
  • ВИКЛАДАЧАМ ТА ПРАЦІВНИКАМ
  • медіа
  • Доброчинцям
  • Контакти
  • Головна
  • Новини
  • Примирення – це постійний процес, а не одноразові акти (Gazeta.ua)
ПОВЕРНУТИСЬ
  • ПОДІЛИТИСЬ:

Примирення – це постійний процес, а не одноразові акти (Gazeta.ua)

П'ятниця, 5 Липня, 2013

Чому я не пішов на прийом до президента, або кілька міркувань про резолюцію польського сенату щодо Волинської трагедії 1943 року

Не люблю вдягати краваток. На мою думку, це – найнепотрібніша частина чоловічого гардероба. Потребу в ній бачу тільки одну: показати собі й людям, що ти підпорядковуєшся правилам і законам, які для тебе не роблять сенсу. Іншими словами: що ти є – конформіст.

За дилемою краватки стоїть більша: йти чи не йти на прийом до президента. Бо на офіційний прийом без краватки не ходять. Тим більше, коли це глава іншої держави – українські президенти, слава Богу, мене ніколи до себе не кликали. Польський – чи, точніше, його адміністрація – запросила мене разом із декількома українцями й поляками, які були на спільній панахиді за жертвами Волинської різні 1943 року, що 27 червня провадив у Варшаві Патріарх УГКЦ Святослав Шевчук.

Панахида відбулася рівно тиждень по тому, як польський Сенат прийняв резолюцію про Волинські події 1943 року. У ній їх охарактеризовано як «етнічну чистку з ознаками геноциду». Український екс-президент Леонід Кравчук назвав таке формулювання «неправильним», Львівська та інші обласні ради цю постанову засудили, а багато моїх знайомих просто кажуть, що Польща хоче нас поставити на коліна. Отже, якщо я піду на прийом до польського президента, то є загроза, що не лише буду конформістом у своїх очах, а й стану колабораціоністом в очах своїх земляків.

У міжвоєнному Львові була група інтелігенції, яка у 1920-х ходила на прийом до радянського консула. Оскільки пригощали там ікрою, то їх називали «ікроїдами». Радянське консульство у Львові вдавало тоді великого приятеля тамтешніх українців, а декому із них здавалося, що Українська РСР – то майже українська національна держава, де процвітає українська культура й розвивається українська нація. Минуло пару років, і після Голодомору 1932–1933-х та хвилі антиукраїнських репресій більше нікому нічого не здавалося. Але назва «ікроїди» лишилася як зневажливе прізвисько для всіх тих, хто схильний до компромісів і колаборацій – на відміну від національних героїв, які ладні були на тюремний хліб і воду, аби лиш не зрадити свого народу.

Отже, чи я би мав теж бути «ікроїдом»?

Це питання, підозрюю, після резолюції польського Сенату ставлю самому собі не я один, а досить численна група українців, різного віку й різної статі, яка останні 20 років працювала на українсько-польське примирення.

Моя відповідь: так не є. Принаймні, так ЩЕ не є. А якщо ми так не вважаємо, отже, ми чогось недобачаємо.

Кажуть, диявол сидить у деталях. Але ангели сидять у них теж. І часом знання цих деталей може рятувати від депресії.

Отже, деталь перша: резолюція Сенату є не найгіршим з варіантів, які могли бути прийнятими. У ній не вжито термін «геноцид» – чого домагалося багато польських середовищ поза Сенатом і найрадикальніші політики всередині його, – а лише «етнічна чистка з ознаками геноциду».

По-друге, у резолюцію не потрапив пункт: проголосити 11 липня Днем пам’яті мучеництва кресов’яків – вихідців із колишньої Східної Польщі, яка після Другої світової відійшла до України та Білорусі.

Третя деталь: сенатори визнали, що політика міжвоєнної Польщі щодо українського населення була несправедливою, і засудили акти помсти з боку поляків українцям у 1943–1945 роках.

Остання деталь стосується кулуарів: резолюція стала несподіванкою для декількох сенаторів, включно з маршалком (головою) Сенату Богданом Борусевичем. Вони мали надію, що пройде м’якший варіант. Або що прийняття резолюції відкладуть на пізнішу дату, і деякі гострі кути можна буде згладити.

Прийняття резолюції стало не лише їхньою поразкою – наголошую, поразкою неповною, не до кінця – це була ще й поразка української політики. Чи, краще сказати, наслідок її відсутності. Резолюція могла б мати компромісніший характер, якби Київ пробував чинити тиск на Варшаву. Натомість й українська влада, й опозиція цієї ролі не хотіли чи не вміли зіграти. Вплинути пробував лише комітет «Примирення між народами» на чолі з Леонідом Кравчуком, який був перед тим у Варшаві. За це членам комітету честь і хвала. Але він є громадською структурою. Натомість українські політики мужньо запхали голови в пісок. Відповідно, мають те, що мають.

Їхні польські колеги не набагато кращі. Тими днями розмовляв з одним із найкращих тамтешніх аналітиків. Він ледь контролював себе, коли говорив про місцеву політику та політиків. Теперішнього загострення польсько-українських стосунків можна було б уникнути, якби правляча Громадянська платформа (ГП) зайняла принциповішу позицію щодо минулого. ГП вважає себе партією прагматиків. Зокрема, вона ігнорує історичну політику. Мовляв, думаймо про майбутнє, а не про минуле. У результаті історична пам’ять є монополією опозиції, насамперед партії «Право і Справедливість» (ПіС). А позиція ПіСу радикалізується. Вистачить, може, такого прикладу: після помаранчевої революції чи не найближчим приятелем і союзником Вік­тора Ющенка був Лех Качинський. Його ж брат і лідер ПіСу Ярослав півроку тому сказав, що досить перепросив за вину поляків перед іншими народами. А тому більше ні перед ким – включно перед українцями за «акцію Вісла» – вибачатися не буде.

Польська влада у справі навколо Волині не знає, на яку ногу стати. З одного боку, вона хоче євроінтеграції України, і заради того готова заплющити очі на багато гріхів і грішків Януковича. Але вона також розуміє, що Янукович і його люди не можуть служити добрим партнером у справі Волині. Скажімо, поява Віктора Федоровича на офіційній зустрічі з президентом Коморовським, з огляду на те, як «люблять» Януковича у Західній Україні, може не так помогти, як зашкодити польсько-українському примиренню. Тому Варшава взяла курс на підтримання тільки тих ініціатив, що йдуть від українських недержавних структур – як от Греко-католицької церкви чи Української православної церкви Київського патріархату.

Із цього випливають два висновки для нас, мирян, – не політиків. По-перше, справа польсько-українського примирення не є тим, що в теорії ігор називають ситуацією zero-sum game – «гра з нульовою сумою». Коли може виграти лише один учасник, і його виграш означає повну поразку суперника. Резолюція Сенату щодо Волині не є ані повною перемогою польських радикальних політиків, ані повною поразкою тих, які дбають про польсько-українське примирення. Вона є радше «нічиєю».

Важливо, однак, на майбутнє уникати ситуацій, що можуть звести стосунки між Варшавою і Києвом до гри з нульовою сумою. Навпаки: треба утримувати цю гру в режимі, коли від поступок кожної сторони виграють обидві.

Другий висновок: теперішні польсько-українські стосунки стали заручниками політиків, які дбають більше про електорат, аніж про довготривалу перспективу. Тому не можна залишати їх у руках таких політиків. Потрібно щось таке, що називається «народною дипломатією» – громадські ініціативи священиків, істориків, журналістів та інших людей, яким залежить на тому, щоб стосунки між поляками й українцями були і залишалися нормальними.

Говоримо, що, порівняно з попередніми річницями Волинської трагедії, 1993-го та 2003 року, теперішній стан справ значно гірший. І це правда. Забуваємо, однак, додати: маємо на увазі політичний стан. Натомість теперішні дискусії показують важливу тенденцію: уперше в них повноправно включилося громадянське суспільство. Досить назвати діяльність комітету «Примирення між народами», спільну заяву українських церков щодо Волині. Чи панахиду за участю патріарха Святослава Шевчука та польського президента Броніслава Коморовського, а особливо спільну заяву про примирення між Українською греко-католицькою і Польською римо-католицькою церквами, прийняту 28 червня. Це – зразки вдалої народної дипломатії, на яких варто повчитися і перейняти політикам.

Я таки не пішов на прийом до польського президента, бо не захотів вдягати краватку. Але був на панахиді. Сказати, що вона досягла мети, – це мало сказати. Вона, як і взагалі участь церков у справі польсько-українського примирення, переводить дискусії в іншу площину, в якій заяви безвідповідальних політиків звучать, як дитяче белькотіння.

З іншого боку, було б наївністю вважати, що одна панахида чи одна спільна заява розв’яже всю справу. Блаженніший Шевчук після панахиди навів слова з Євангелія – «на запитання апостола Петра: «Скільки разів треба прощати? Чи маю до сімох разів прощати?» Христос відповів: «Не кажу тобі до сімох разів, але до сімдесят разів по сім».

Колишній держсекретар США Мадлен Олбрайт передала цю формулу іншими словами: примирення між народами подібне до поїздки на велосипеді – як тільки перестаєте крутити педалі, зразу падаєте з нього.

Ексгумація жертв польськоукраїнського конфліту на місці колишнього польського села Воля Островецька коло райцентру Любомль Волинської області, 2011 рік
Ексгумація жертв польськоукраїнського конфліту на місці колишнього польського села Воля Островецька коло райцентру Любомль Волинської області, 2011 рік

Поляки й українці не єдині народи, які мають тяжку історію і які пробують над нею помиритися. Насправді після Другої світової війни таких прикладів примирення маємо досить багато. Постало навіть щось на зразок теорії того, як правильно примирятися. Одне з її правил гласить: немає чогось такого, як примирення раз і назавжди. Примирення – це постійний процес, а не лише одноразові акти. Тому не треба сприймати кожну невдачу як кінець історії.

Резолюція польського Сенату не є подією величини Голодомору чи сталінських репресій. Вона є лише ще однією резолюцією. Нам треба продовжувати крутити педалі. Бо, словами класика, важлива не лише мета – важливий сам процес

Джерело: Gazeta.ua

Mail

Дайджест подій та новин

Отримуй тижневий дайждест подій та новин УКУ у свою поштову скриньку

Вам буде цікаво

Субота, 23 Січня, 2021
Розмаїтість – наше багатство. Кілька обнадійливих слів до Дня Соборності
П'ятниця, 22 Січня, 2021
Тарас Добко: «Університети можуть допомогти молоді, яка шукає свої дуже...
Четвер, 21 Січня, 2021
Борис Ґудзяк: «Людські стосунки — найбільше мистецтво»
Середа, 20 Січня, 2021
«Матеріальну допомогу на Схід можна передати поштою, але нею не...
Неділя, 17 Січня, 2021
Шептицький очима студентів
ПІДТРИМАТИ УКУ СТАТИ СТУДЕНТОМ
Ми в соцмережах:
Меню
  • Абітурієнтам
  • Навчання
  • Наука
  • Духовність
  • Життя в спільноті
  • Про УКУ
    • Положення про організацію інклюзивного навчання осіб із особливими освітніми потребами у Закладі вищої освіти «Український католицький університет»
    • Супровід студентів із особливими освітніми потребами
Навчання
  • Факультети
  • Бакалаврат
  • Магістратура
  • Аспірантура
  • CMS УКУ
  • Сервіси ІТ
Про УКУ
  • Управління та адміністрація
  • Офіційна інформація
  • УКУ від А до Я
  • Вакансії
  • Контакти
УКУ

Секретаріат УКУ
Вул. Іл. Свєнціцького, 17
м. Львів, 79011

Секретаріат УКУ
Тел.: +38 (032) 240-99-40
Ел. пошта: [email protected]

Усі права застережено © 2021 Український Католицький Університет

Зроблено у Qubstudio