Рівні умови на бюджет і контракт: УКУ звертається до МОН щодо порядку вступу 2022
Український католицький університет скерував на ім’я міністра освіти та науки України Сергія Шкарлета листа з проханням запровадити Національний мультипредметний тест для усіх вступників як на бюджетну, так і на контрактну форму навчання.
“Після ознайомлення з основними тезами щодо вступної кампанії у 2022 році на Брифінгу Міністерства освіти та науки України 1-го квітня хочемо звернути вашу увагу на озвучену пропозицію щодо рейтингування вступників на контрактну форму навчання для здобуття освітнього ступеня “Бакалавр”, окрім спеціальностей визначених галузей знань, на основі мотиваційних листів. Як заклад вищої освіти, вважаємо таку пропозицію недоцільною та недостатньо обґрунтованою”, – йдеться у листі.
Як було зазначено на брифінгу, умови вступу на бюджетну та контрактну форму навчання цього року відрізнятимуться. Зокрема, під час вступу на контракт результати Національного мультипредметного тесту враховуватимуться не на всі спеціальності, а лише на спеціальності галузей знань 05, 06, 07, 08, 22, 24, 28, 29. Крім того, основним інструментом для рейтингування вступників на контрактну форму навчання буде мотиваційний лист. “Ми підтримуємо рішення про запровадження мотиваційного листа для вступу у заклади вищої освіти як одного зі складових конкурсного балу. Але вбачаємо загрози у вступі виключно на основі мотиваційних листів. На нашу думку, вступ абітурієнтів на основі лише мотиваційного листа збільшить ризики корупційних практик і зробить рішення про надання рекомендації до зарахування суб’єктивним”,– наголошують в УКУ.
Так, щоб запобігти виникненню усіх швидких та стратегічних ризиків, керівництво університету пропонує зробити порядок вступу однаковим для всіх абітурієнтів на всі форми навчання: як на бюджетні, так і небюджетні конкурсні пропозиції. “Відтак пропонуємо формувати рейтинг вступників на контракт на основі результатів Національного мультипредметного тесту та мотиваційного листа як одного зі складових елементів конкурсного балу. Просимо переглянути позицію МОН щодо цього питання та звернути увагу на наші зауваження”, – йдеться у листі, який ректор Українського католицького університету адресував міністрові освіти і науки України.
Нижче подаємо повний зміст листа.
Шановний пане Міністре!
Після ознайомлення з основними тезами щодо вступної кампанії у 2022 році на Брифінгу Міністерства освіти та науки України 1-го квітня хочемо звернути Вашу увагу на озвучену пропозицію щодо рейтингування вступників на контрактну форму навчання для здобуття освітнього ступеня “Бакалавр”, окрім спеціальностей визначених галузей знань, на основі мотиваційних листів. Як заклад вищої освіти, вважаємо таку пропозицію недоцільною та недостатньо обґрунтованою.
Ми вдячні Міністерству, Комітету Верховної Ради з питань освіти, науки та інновацій, іншим залученим сторонам за рішення не скасовувати ЗНО цілком, а натомість запровадити Національний мультипредметний тест, що дозволяє певним чином спростити процес вступу у стані війни.
Проте, як було зазначено на брифінгу, умови вступу на бюджетну та контрактну форму навчання відрізнятимуться. Зокрема, під час вступу на контракт результати Національного мультипредметного тесту враховуватимуться не на всі спеціальності, а лише на спеціальності галузей знань 05, 06, 07, 08, 22, 24, 28, 29. Крім того, основним інструментом для рейтингування вступників на контрактну форму навчання буде мотиваційний лист. Ми підтримуємо рішення про запровадження мотиваційного листа для вступу у заклади вищої освіти як одного зі складових конкурсного балу. Але вбачаємо загрози у вступі виключно на основі мотиваційних листів.
На нашу думку, вступ абітурієнтів на основі лише мотиваційного листа збільшить ризики корупційних практик і зробить рішення про надання рекомендації до зарахування суб’єктивним.
Мотиваційний лист дає змогу перевірити наміри вступника щодо вступу у певний заклад вищої освіти або ж на конкретну спеціальність. Проте він не дає жодної можливості перевірити рівень знань абітурієнтів, що створює потребу проведення ще одних внутрішніх тестувань. Якщо основна ціль запровадження мультипредметного тесту полягає у зменшенні додаткових стресів для вступника в умовах війни, то додаткові кроки, які до того ж будуть відрізнятися між собою в різних університетах, лише ускладнюватимуть процес вступу.
Під час вступної кампанії у 2021 році в Український католицький університет, який є приватним закладом освіти, на спеціальність “Комп’ютерні науки” було подано 548 електронних заяв. Обсяг набору на цю конкурсну пропозицію – 50 місць. Таким чином, за результатами ЗНО, ми змогли надати рекомендації на зарахування найкращим вступникам. Як цьогоріч обрати достойних студентів виключно на основі мотиваційного листа з конкурсом понад 10 осіб на місце – залишається для нас незрозумілим.
Щоб запобігти виникненню усіх швидких та стратегічних ризиків, пропонуємо зробити порядок вступу однаковим для всіх абітурієнтів на всі форми навчання: як на бюджетні, так і небюджетні конкурсні пропозиції. Відтак пропонуємо формувати рейтинг вступників на контракт на основі результатів Національного мультипредметного тесту та мотиваційного листа як одного зі складових елементів конкурсного балу.
Просимо переглянути позицію МОН щодо цього питання та звернути увагу на наші зауваження.