Розвиваємо нове покоління лідерів – як працює Центр лідерства УКУ
Перші масштабні дослідження з лідерства в Україні, дизайнування нових навчальних програм, розвиток лідерства у військовій, управлінській та медичній сферах – важливі (але далеко не всі) досягнення Центру лідерства Українського католицького університету. Нещодавно Центр підсумував три роки стратегічної співпраці з Інститутом лідерства Ivey Business School ім. Ігоря Ігнатовича (Канада). Так команда та викладачі Центру отримують від канадських колег фахову підтримку у проведенні досліджень та розробці навчальних програм для управлінців: підприємців, медиків, військових, викладачів та підлітків. Чого вдалось досягти за три роки роботи, і як це впливає на розвиток лідерства в Україні – розповідаємо у матеріалі.

Центр лідерства УКУ – науковий та методологічний центр, метою якого є розвиток нового покоління лідерів через навчання, дослідження та партнерства з глобальними інституціями. Фундаментом у проведенні досліджень Центру є методологія Leadership based on character, розроблена професорами з Ivey Business School після Світової економічної кризи 2008 року. Відповідно до неї, для того, щоб бути добрим лідером/кою, необхідні не лише компетенцій, а й також характер і відданість. Характер включає 11 чеснот, які є ключовими при прийнятті рішень. Йдеться про такі чесноти як: візійність, драйв, колаборація, гуманність, смиренність, цілісність, зваженість, підзвітність, справедливість, хоробрість, критичне судження.
Центр лідерства УКУ стратегічно співпрацює з Інститутом лідерства Ivey Business School ім. Ігоря Ігнатовича з 2016 року. Ключовими напрямками співпраці є проведення спільних досліджень на тему лідерства; розробка та проведення освітніх навчальних програм, участь у міжнародних конференціях; видання наукових статей та публікації на тему лідерства.
Дослідження з лідерства
Центр досліджує, якими чеснотами володіють українські лідери/ки, а які потрібно розвивати, як наявність чи відсутність певних чеснот впливає на прийняття рішень, який вплив має характер лідера/ки на HR-показники тощо.
Дослідження «Риси характеру лідера/ки в організаціях в Україні»
У 2021 році Центр лідерства УКУ за підтримки професорів з Інституту лідерства ім. Ігоря Ігнатовича завершив масштабне дослідження характеру лідерів/ок в Україні. Упродовж 4-х років було опитано понад 2200 респондентів з організацій приватного та публічного секторів по всій України. Здійснено аналіз структури характеру українських керівників, визначено кореляції між рисами характеру та HR-показниками, такими як психологічна безпека, залученість у прийняття рішень, приналежність до організації тощо.
Невдовзі відбудуться презентації результатів дослідження у Києві, Львові та Івано-Франківську.

Дослідження «Роль характеру лідера/ки в модерації зв’язку між екстремальним контекстом діяльності організації та суб‘єктивним добробутом лідерів»
Ще у 2017 році Центр лідерства УКУ взявся за ще один дуже важливий проєкт – дослідження і розвиток лідерства у військовій сфері. Центр став відомим у своїй експертизі з лідерства, адже він чи не єдиний в Україні, хто досліджує феномен лідерства, зокрема військового, на науковому рівні. Співпраця з Ivey Business School (Канада) сприяє науковій підтримці та експертизі у розробленні дизайнів досліджень в Україні, а також надає доступ до світового визнання.
Учасники навчальної програми «Менеджмент та лідерство у військовому підрозділі»
У 2019 році Центр лідерства УКУ завершив однойменне українсько-канадське дослідження. Отримані дані професор Інституту лідерства Ivey Business School з Канади Лукас Монзані коментує так: «Наші результати показали, що чимало українських військових лідерів страждають від вигорання та низького рівня добробуту (у порівнянні з лідерами бізнес-сектору). Це є проблемою, оскільки багато солдатів української армії можуть звертатись до своїх лідерів не лише за настановами, а й за натхненням. Ми знаємо, що втомлені чи навіть “вигорілі” лідери схильні до прийняття не найкращих рішень. З цього дослідження ми дізналися, що розвиток характеру сприяє покращенню добробуту лідерів як військового, так і цивільного секторів. Якщо військові лідери приймають неправильні рішення, то їхнє військо може постраждати або навіть загинути. Дещо схоже трапляється із бізнес-лідерами. Так, вигорання негативно впливає на фінансові результати організації (наприклад, на показник EBITDA). Таким чином, будь-які зусилля щодо покращення добробуту, які можуть допомогти зміцнити його рівень у лідерів, не можна залишати осторонь. З одного боку, інструментом запобігання вигорання має бути розвиток характеру. Але, з іншої сторони, українське суспільство може підтримати військових через визнання і соціальну винагороду тих важливих послуг, які армія надає нації. Подібно до цього, бізнес-лідери можуть віднайти краще почуття сенсу, якщо відстоюватимуть та долучатимуться до проєктів корпоративної соціальної відповідальності. У такий спосіб бізнес-лідери відчуватимуть, що роблять внесок у більшу групу зацікавлених сторін. Відповідно, залученість у проєкти корпоративної соціальної відповідальності може надати бізнес-лідерам більше відчуття сенсу, ніж лише захист прибутку акціонерів».
Загалом, у дослідженні взяли участь понад 240 респондентів, серед яких військові лідери та управлінці зі сфери бізнесу. Дослідження було спрямоване на порівняння лідерського характеру у військових і цивільних. Опрацьовані результати дослідження були представлені на міжнародній конференції «Західна академія менеджменту» у квітні 2021 року. Ще одна доповідь буде заслухана на Конгресі Європейської асоціації (найбільшого в Європі конгресу прикладної психології, – ред). Результати, отримані в ході досліджень, є солідним фундаментом для дизайнування навчальних програм у Бізнес-школі УКУ.
Крім того, впродовж 2019-2021 років Центр лідерства УКУ у співпраці з благодійним фондом «Повернись живим» провели навчання для 540 службовців в межах програми «Менеджмент та лідерство у військовому підрозділі». Коли ж пандемія COVID-19 унеможливила освіту наживо, Центр організував онлайн-вебінари, які переглянуло понад 90 000 осіб.
До слова, Центр лідерства УКУ до 2021 року у співпраці із Фондом «Повернись живим» був основним провайдером у викладанні лідерства для військових тактичного рівня. Концепція Leadership based on Character стала ключовим фокусом у навчанні Збройних сил України.
Видання
Масштабним проєктом Центру лідерства спільно з Бізнес-школою УКУ стало видання «Книги реформ». Збірка складається з дванадцяти навчальних кейсів, кожен із яких цілісно описує конкретний випадок процесу перетворень, що відбувалися в Україні після Революції Гідності 2013-2014 років.
Як волонтерський десант зіткнувся зі спротивом старої організаційної культури у Міністерстві оборони України? Як менеджмент Нафтогазу проводив переговори з російським Газпромом та подав позов щодо транзиту газу в Стокгольмський арбітраж? Як найбільший банк України опинився під контролем держави та зберіг стабільність? Як комунікувати зміни, коли йдеться про перезавантаження всієї системи охорони здоров’я багатомільйонної країни? Усе це – складні та комплексні управлінські ситуації, що відбувались в Україні, випадки, які необхідно аналізувати, з яких слід робити висновки та на основі яких – навчатись.

Презентації «Книга реформ» відбулися у Києві, Львові, Херсоні, їх загалом відвідало близько 270 осіб. Сама книга була поширена серед державних управлінців, у міністерствах, державних відомствах тощо. Три кейси зі збірки були перекладені англійською мовою, і зараз за ними навчаються студенти в Ivey Business School та Стенфордському університеті. Зокрема йдеться про кейси «Міністерство Оборони України» та «Transparency International Ukraine», які були написані спільно з викладачами з Ivey Business School. Їх також внесено у базу навчальних матеріалів канадської бізнес-школи, викладачі використовують ці кейси під час проведення навчальних програм. Кейс «Суспільне мовлення» в Україні розроблений Центром лідерства, Бізнес-школою УКУ та Leadership Academy for Development, він включений у базу навчальних матеріалів у Стенфордському університеті.

«Я дуже радий, що українські вчені та реформатори прийняли виклик, який полягає в описуванні власних кейсів і прийняття їх як інструментів для майбутнього навчання», – прокоментував публікацію «Книга реформ» Френсіс Фукуяма, директор «Центру демократії, розвитку та верховенства права» Стенфордського університету. Збірка є корисною для всіх, хто цікавиться процесами змін в Україні, але, перш за все, – для викладачів і спеціалістів сфери освіти, які прагнуть урізноманітнити й удосконалити навчальний процес та включити кейс-метод у власні освітні програми.
Дослідження «Лідерство серед підлітків в Україні: Характер лідера та командна динаміка»
Це дослідження проводилось у формі 4-тижневого онлайн-курсу «Майстерня лідерства. Школа edition». Майстерня проходила дуже динамічно: підлітки працювали у командах над вирішенням реальних бізнес-кейсів, слухали лекції про лідерство та командну роботу, захищали свої фінальні проєкти.

Метою дослідження було проаналізувати, як розвиток лідерських якостей серед підлітків може вплинути на їхню подальшу кар’єру через 5-10 років. Загальна кількість опитаних учасників дослідження –150 підлітків у Львівській області. У результаті було виявлено, що:
- характер лідера/ки впливає на групову динаміку;
- усвідомлення і робота над розвитком характеру допомагає краще справлятися з кризовими чи конфліктними ситуаціями у команді;
- розуміння лідерства і розвиток лідерського характеру впливає великою мірою на подальший розвиток, групову роботу та успіх підлітків.
Більше про результати читайте тут.
Дослідження, які тривають
Дослідження «Вплив характеру лідера/ки на формування горизонтальних зв’язків та стійкості мереж» покликане розробити методологічні інструменти, які можуть допомогти лідерам/кам неурядових організацій формувати більш стійкі мережі з іншими неурядовими організаціями і, таким чином, сприяти утворенню ефективної колективної дії.
Команда Центру планує проаналізувати 1500 мереж неурядових організацій, а також характери їхніх лідерів/ок та їхніх партнерів. Наразі опрацьовано уже 138 мереж.
Дослідження щодо добробуту на робочому місці є великим проєктом Центру лідерства УКУ, яке покликане з’ясувати багато питань, які в українському контексті є малодослідженими. Зокрема, це питання того, як впливає характер лідера/ки на прийняття управлінських рішень його/її підлеглими, на відчуття задоволеності роботою, приналежності та відданості організації тощо. Участь у дослідженні може взяти кожен, хто має керівника/цю над собою. Зараз опитано понад 90 респондентів, фінальна ціль – 400. Дослідження планують завершити влітку 2022 року.
На основі проведених досліджень Центр лідерства УКУ створює навчальні програми, а також пропонує управлінські висновки, за якими працюють університети в Україні й за кордоном. Крім того, всі дослідження, що стосуються вивчення лідерського характеру, можуть застосовувати не лише управлінці, а й працівники відділу HR для розроблення відповідних політик, рекомендацій та інших внутрішніх документів.
«За останні три роки нам вдалося залучити до співпраці чимало організацій різних рівнів, розповідає виконавчий директор Центру Лідерства УКУ, бізнес-консультант Андрій Рождественський. – Мотивує їх брати участь у наших дослідженнях найперше бажання розвивати українську освіту та підприємництво. Отримані результати є дуже цінними, адже в Україні ці теми ми досліджуємо вперше, і багато управлінських висновків компанії можуть впроваджувати на практиці. Крім того, хорошим бонусом для організацій, які долучаються до наших пропозицій, є можливість взяти участь у наших навчальних програмах безкоштовно».
Навчальні програми з лідерства
У сфері навчальних програм Центр лідерства УКУ працює у кількох напрямах: розвиток викладачів, розвиток керівників вищої та середньої ланок та розвиток підлітків.
Так, у 2019 році викладачами з лідерських якостей стали заступник декана Факультету суспільних наук о. Павло Худ та операційна директорка Бізнес-школи УКУ Христина Дольна. Отець Павло Худ читає для студентів УКУ курс «Лідерство на основі характеру», який сформований на основі моделі Leadership based on character. Христина Дольна є викладачкою програми для медичних менеджерів «Управління медичним підприємством» та курсу лідерства в межах магістерських програм MSc in Marketing Management та MSc in Innovations and Entrepreneurship.

Щороку Центр лідерства УКУ під час орієнтаційних сесій проводить лекції із розвитку лідерських навичок для студентів Українського католицького університету. До прикладу, два роки поспіль виконавчий директор Центру Андрій Рождественський проводив лекцію про лідерську модель і чесноти, які лежать в основі характеру лідера. У 2020-2021 навчальному році лекцію на тему лідерства прочилата Софія Опацька, проректорка УКУ зі стратегічного розвитку.
Як перехід в онлайн вплинув на освітні програми Центру?
З карантином та переходом в онлайн постало питання: що викладати і як? Тож Центр лідерства УКУ розробив унікальну наукову методологію «кейс-квест» – це серія онлайн-вебінарів про кризове управління для підприємців. Методологію затвердила Асоціації бізнес-шкіл Східної Європи (CEEMAN).
«З початком локдауну організаціям, які готові були брати участь в дослідженнях, стало не до нас, через що на 5-6 місяців ми змушені були поставити цю частину нашої роботи на паузу. Натомість ми почали розробляти онлайн-курси, – розповідає Андрій Рождественський. – Спершу створили проєкт “Стійкість лідера: шлях компанії від виживання до розвитку”. Вже за кілька тижнів цей продукт почав викликати неабияку зацікавленість. Паралельно ми сконцентрувалися на онлайн-вебінарах для військових та запустили курс “Лідерство. Basic”. До того ж, успішно провели декілька вебінарів на тему лідерства для підприємців та працівників університетів і шкіл за кордоном: у США, Європі та Киргизстані».
За час карантину Бізнес-школа УКУ за підтримки Центру лідерства УКУ запустили онлайн-курс «Лідерство Basic» (базовий рівен), який був розроблений на основі досліджень Ivey Business School та книги «Розвиток лідерського характеру» авторства Мері Кроссан, Жерарда Сейтза та Джефрі Гандза. Навесні 2022 року запланований вихід нового онлайн-курс «Лідерство Advanced», у якому йтиметься про взаємозв’язок чеснот характеру лідера/ки й ефективності команди, роль лідера/ки у плануванні і реалізації стратегії, управління змінами, про лідерство і HR-практики для побудови ефективної команди, а також про стійкість та особисте життя лідера/ки.

Центр лідерства УКУ спільно з LvBS за участі Інституту лідерства ім. Ігоря Ігнатовича розробили унікальну програму для лідерів найвищої ланки «Leading organisations in a new era». Вона роз’яснює найактуальніші питання: від ролі лідера як ментора та коуча – до того, як працювати із втомленими та роздратованими пандемією людьми; від вдалої комунікації зі стейкхолдерами під час пандемії – до відновлення довіри після організаційної кризи та визначення ключових лідерських індикаторів. Змішаний формат програми, коли один викладач в аудиторії, а інший долучається онлайн, як от Жерард Сейтс (Gerard Seijts), виконавчий директор Інституту лідерства Ігоря Ігнатовича, дозволяє випробувати нові формати навчання у час пандемії та ефективно поєднувати сучасні технології й живе спілкування.

З приходом пандемії у фокусі роботи Центру лідерства УКУ – ментальне здоров’я, віддалена робота, побудова та популяризація корпоративної культури онлайн. Нові теми й нові виклики потребують підсилення команди та наукової експертизи, над чим Центр вже інтенсивно працює. «Зараз ми в активній фазі постановки цілей на найближчі 2-4 роки. Тривають роботи над розробкою дизайнів нових досліджень з фокусом на ментальне здоров’ї, дистанційну працю, інтервенцію з лідерства. Також Центр планує розвивати консалтинговий напрям. Наша діяльність була б неможливою без партнерства і щедрих пожертв Ігоря Ігнатовича, президента та виконавчого директора інвестиційної компанії First Generation Capital Inc, що у Канаді, та його дружини Марти Вітер. Ми їм дуже вдячні за підтримку та стратегічну співпрацю», – підсумував Андрій Рождественський.
Стежте за новинами Центру лідерства УКУ у Facebook.