Що таке світоглядне ядро і чому воно потрібне студенту?
Core Curriculum, або, іншими словами, світоглядне ядро, сьогодні впроваджене у багатьох прогресивних університетах. Це те, на чому одночасно стоїть і ідентичність університету, і його спроможність готувати затребуваних на ринку праці фахівців.
На практиці усе це втілюється через підхід до навчального процесу: студенти усіх програм університету упродовж навчання проходять спільний набір дисциплін та формаційних заходів, котрі формують компетенції та світогляд. Як над цією концепцією сьогодні працюють в УКУ – читайте далі.
Вперш Core Curriculum в УКУ запровадили ще вісім років тому. За цей час університет суттєво розрісся, змінилися виклики, очікування до освіти, тому природньо, що і світоглядне ядро теж потребувало розвитку. Зараз над оновленою ідеєю працює команда фахівців університету, в яку входять як проректори так і викладачі з усіх факультетів. Їх мета – щоб студенти, скажімо, чи комп’ютерних науки, чи богослов’я, по закінченню навчання, мали сформований набір компетенцій, універсальний для роботи у будь-якій сфері, а також світоглядний та ціннісний фундамент, які довершуватимуть профіль випускника саме УКУ.
“За зразком кращих університетів, ми починаємо аналізувати, чи дійсно у нашому світоглядному ядрі є усі елементи, які повинні сьогодні формувати нашого студента?, – каже проректор з науково-педагогічної роботи УКУ Софія Опацька. – Відтак, зараз в університеті запущено паралельно два процеси. З одного боку ми досліджуємо профіль нашого випускника, спілкуємось з працедавцями щоб зрозуміти, які компетенції мають бути у наших випускників. За результатами цього спілкування є дуже цікаві результати і ми вже починаємо доносити їх керівникам програм, викладачам. З іншого – думаємо, яка ціль і завдання світоглядного ядра, які функції воно повинне виконувати, в тому числі у розвитку компетенцій відповідно до профілю випускника. Як воно може стати точною диференціації для нашого університету? Для цього працює робоча група, яка має подати пропозиції”.
Зараз в університеті існує багато вибіркових курсів, діють формаційні програми, центр кар’єри, різноманітні проекти… Вони працюють на розвиток компетенцій і цінностей студентів УКУ. Оновлений Core Curriculum (який має діяти як окрема програма) має об’єднати усі ці складові в якіснішому форматі і, за словами декана факультету суспільних наук УКУ Володимира Турчиновського, базуватися на “трьох ідейних просторах, котрі б формували студента УКУ як цілісну особистість: перший – компетенції, характер, зобов’язання; другий – свідчити, служити, спілкуватися; і третій – на славу Божу, для спільного блага, задля гідності людини”.
“Сьогодні не достатьно лише бути професіоналом у конкретній сфері, вкрай важливо легко переходити так би мовити на іншу мову і дискутувати про суспільно важливі, ціннісні чи навіть релігійні речі. Не обов’язково знати все досконало, але все ж мати розуміння,” – додає Володимир Турчиновський.
Оновлене світоглядне ядро, як повноцінна програма має запрацювати в УКУ вже з вересня 2019 року. Наразі ж, на одних із перших зустрічей робочої групи, обговорили різні пропозиції, зокрема:
-Світоглядне ядро (далі – СЯ) є одним з головних робочих інструментів формування спільного профілю випускника УКУ незалежно від освітньої програми
-Важливо, щоб на дисциплінах СЯ студенти різних освітніх програм і таким чином приносили різні перспективи в обговорення міждисциплінарних проблем
-Студенти повинні зрозуміти, як функціонує сучасний складний світ, і як тлумачити і вирішувати його проблеми з християнської перспективи;
-СЯ має сформувати цілісний погляд на людину, суспільство і міжлюдські взаємини;
-СЯ має формуватися навколо тріади “Бог-людина-світ” і соціальне служіння має стати його частиною
-Студенти після закінчення навчання мають отримати такі навички: цифрова грамотність, етична свідомість, вміння взаємодії з іншими людьми, компетенції командної роботи
-СЯ базується на принципі гідності, пріоритетності правди, пошани до прав іншого та до людської свободи, пріоритет добра, вибір на користь бідного чи слабкого
-Програма СЯ може мати різні компоненти і формуватись відносно гнучко: наприклад, незмінну основу (спільну і обов’язкову для всіх траєкторій студентів – не більше, ніж 3 «курси» (або серії тематичних зустрічей) + професійну складову (залежну від специфіки кожної програми 2-3 «курси») + складову на вибір (2-3 «курси» чи серії подій).
Робоча група з представників усіх факультетів буде продовжувати свою роботу упродовж наступних місяців і до жовтня цього року повинна представити звіт із пропозицій щодо вдосконалення cвітоглядного ядра розпочинаючи з 2019 року.
Підготувала Оксана Левантович