Співпраця університету Сент-Мері та УКУ – відповідь на виклики турбулентного часу
6-8 травня в УКУ відбувся візит професора Адама Лонґкрофта, декана з підтримки навчання та викладання університету Сент-Мері, Твікенхем (Лондон), який є також науковим співробітником Британської академії вищої освіти. В рамках візиту професор зустрівся з керівниками програм УКУ та викладачами.
Окрім кількох сесій запитань-відповідей, в рамках візиту відбулося два відкриті майстер-класи про узгодження навчальних планів на загальноуніверситетському рівні та різні підходи до взаємодії зі студентами в умовах сучасного освітнього простору, а також відкрита лекція, присвячена найважливішим змінам, що відбулися у британській вищій освіті за останні кілька років.
Одним із найважливіших завдань УКУ є розвиток та поглиблення співпраці з освітніми католицькими інституціями у Європі та США. Професор Лонґкрофт зауважив, що “УКУ – це єдиний католицький університет в Україні, а Сент-Мері, відповідно, єдиний католицький університет в Англії. Тому безпосередні зустрічі представників університетів, – це, по-перше, хороша нагода дізнатися більше один про одного, про нашу місію, етос, про суть навчальних програм, які ми пропонуємо нашим студентам. По-друге, ми шукали інструменти для глибшої співпраці і взаємодії у майбутньому. До прикладу, ми обговорювали можливості студентських обмінів та навчання за кордоном, а також спільні дослідницькі проекти між науковцями з обох університетів. Сподіваюся, що найближчим часом ми зможемо втілити у життя конкретні плани. Протягом декількох інтенсивних днів ми разом напрацювали “дорожню карту” та візію глибшої співпраці між нашими інституціями, які будуть реалізовуватись у найближчому майбутньому”.
Зокрема під час розмови про викладацьку майстерність як стратегічний пріоритет для університету в рамках “Стратегії УКУ 2025” – “найкращі викладачі для найкращих студентів” – учасники обговорили особливості інституційного бачення викладацької майстерності на рівні двох університетів, поділилися припущеннями, що у стратегії професійного зростання викладачів є ключовим, а що другорядним, з огляду на цінності та місію УКУ та університету Сент-Мері. Керівники програм мали нагоду детально побачити, яким є досвід британських колег у створенні “дорожніх карт” з підтримки викладання і навчання на державному та університетському рівнях, дізнатися про систему різнорівневих конкурсів та нагород для викладачів британських університетів, а також ознайомилися з особливостями та викликами впроваження менторської підтримки в університетському середовищі.
Тарас Добко, перший проректор УКУ, наголосив на необхідності застосування так званих high impact pedagogies у наших викладацьких практиках: взаємне навчання (peer learning) та самостійне навчання (independent learning), які фокусуються на тому, щоб студенти були співорганізаторами свого навчального процесу.
Викладацька практика у Сент-Мері спрямована на те, щоб допомогти студентам успішно завершити свої навчальні програми: “досконалість у навчанні – це єдина і найбільша ознака високого рівня викладання. Інший момент – це розвиток лідерського потенціалу викладачів університету. Очевидно, що ініціатива впровадження методик активного навчання і їх поширення серед колег має йти від самих викладачів, а не від адміністрації факультету чи університету. Нашим викладачам в УКУ варто звернути увагу на різні методики викладацької майстерності і спробувати краще вивчити бодай одну з них, відточити на практиці та поділитися з іншими колегами”, – прокоментував Тарас Добко.
Зважаючи на стрімкі зміни у сфері вищої освіти в Україні та на Заході, католицьким університетам важливо навчитися адекватно реагувати і відповідати на сучасні виклики. Хорошою відповіддю на різноманітні турбулентності, що виникають у наших суспільствах, може стати міцна комунікація та академічні зв’язки між католицькими університетами. “Очевидним є те, що для укріплення взаємин необхідне постійне спілкування, збереження каналів наших зв’язків, а також запровадження і плекання діалогу. Зрозуміло, що згадані фактори потребують міжособистісного та міжінституційного спілкування, а також усвідомлення того факту, що наша спільна праця може принести дивіденди для обох інституцій. Тому ми в пошуку тієї додаткової вартості, яка може народитися в результаті нашої співпраці”, – Адам Лонґкрофт.
Католицькі освітні інституції комунікують свою особливу місію, етос та цінності, які вони прагнуть транслювати на ціле суспільство. Крім того, такі університети як УКУ та Сент-Мері приваблюють студентів своєю інклюзивністю. В таких середовищах можуть співіснувати люди з різними точками зору, з різним соціальним статусом чи культурним контекстом. Такий підхід покликаний зробити студентський досвід навчання ціннісним – не тільки в академічному сенсі, але й у контексті розвитку людини як особистості. Своєрідним підсумком триденного спілкування та спільного навчання стали слова Адама Лонґкрофта: “Ми повинні розвивати цілісну людину, яка вчиться аналізувати навколишній світ, спілкуватися з ближнім, а також зростати у своїй вірі. Ми живемо у дуже різноманітному світі, і важливо, щоб наші випускники могли ефективно працювати з людьми з різних соціальних контекстів, а також із різними світоглядами.
Наступним кроком на шляху поглиблення співпраці між УКУ та Сент-Мері мають стати академічні та професійні обміни студентів і викладачів обох університетів.
Текст: Андрій Гриниха, Ольга Литвин
Фото: Лесик Урбан