Стати мудрішими і терплячішими: професор УКУ презентувала власний підручник з основ інклюзивної освіти
Швед Марія, професор кафедри загальної та соціальної педагогіки УКУ презентувала перший в Україні підручник з основ інклюзивної освіти.
На презентації професор розповіла, що поштовхом до написання цієї книжки було багатолітнє спілкування з учнями та студентами з особливими потребами. «Хотіла їм прихилити неба, бути доброю, але зрозуміла, що не вмію з ними спілкуватися, – розповідає пані Марія. – Я зрозуміла, що вони потребують чогось іншого, ніж просто любові, але чого саме — достеменно не знала».
Інклюзивна освіта — це підхід, який відносно недавно став популярний в Україні. Він вимагає, щоб діти з особливими потребами навчалися у спільних класах зі здоровими дітьми. Пані Марія Швед каже, що в СРСР популярною була модель сегрегативної освіта, коли для дітей з особливими потребами створювали спеціальні школи-інтернати. Професор вважає, що потрібно відходити від цієї практики, а також тому, що спілкування з неповносправними дає змогу стати добрішим, чуйнішим та чеснішим.
За словами завідувача кафедри соціальної педагогіки УКУ Світлани Когут, рецензував підручник найкращий фахівець з інклюзивної освіти в Україні — Алла Колупаєва, яка також була присутня на презентації. За її словами, даний підручник створений за найсучаснішою методологією, яка передбачає розвиток освіти. Перший етап становлення інклюзивної освіти Україна вже пройшла. Кабінет Міністрів прийняв понад двадцять нормативно-правових документів, які зобов’язують школи та університети навчати дітей з особливими потребами. Це означає, що діти з порушенням психо-фізичного розвитку, право на освіту яких найчастіше ігнорували — зможуть вчитися в школі, університеті. Сьогодні перед педагогами стоїть більший виклик, розповідає Алла Колупаєва, — потрібно наповнити інклюзивну освіту змістом, прописати механізми диференційованого навчання, викладання, адекватного оцінювання.
«Я дуже рада, що пані Марія не побоялася і написали підручник на таку складну тему. Можу сказати, що в нашому суспільстві зростає рівень розуміння і значення інклюзивної освіти, особливо це відчутно в західному регіоні України. Тут є багато громадських організацій, наукових педагогічних центрів, які можуть забезпечити наповнення змісту інклюзивної освіти», – наголошує Алла Колупаєва. Вона підкреслила, що вихід книжки дуже вчасний, бо зараз якраз триває процес написання рамкового закону про освіту, який закладе нову філософію педагогіки, яка має враховувати й інтереси неповносправних дітей, і здорових дітей, і дітей мігрантів.
Ірина Ключковська, керівник Міжнародного інституту освіти, культури та зв’язків з діаспорою Національного університету «Львівська політехніка» зазначила, що особливість цієї книжки полягає в тому, що автор через християнський підхід розкрила тему інклюзивної освіти. За її словами, чутливість і чуттєвість — основні засади, інструменти, якими Марія Швед розвіює українську байдужість, не боїться піднімати надважкі теми, такі, наприклад, як соціальне сирітство.
На думку Ірини Ключковської, вперше за усю історію української педагогіки, в розділі теоретичні засади є підпункт «духовно-маральний вибір інклюзивної освіти», що свідчить про здвиг вітчизняної педагогіки в сторону духовного розвитку наступних поколінь.
Павло Хобзей, проректор УКУ сказав, що вірить, що прийде час, коли студенти з особливими потребами будуть судитися з університетами, тому що ті не можуть забезпечити їм можливостей для повноцінного навчання. Він вірить, що дуже важко змінити архітектуру навчального закладу, але ще важче змінити людей. Павло Хобзей підкреслив, що книга тісно прив’язана до Львівської області, в ній є додатки, які показують рівень залученості неповносправних до освітніх послуг.
За словами видавців, цей підручник адресований в першу чергу педагогам, викладачам, громадським діячам, які займаються питаннями якості освіти, батькам та цілому суспільству, яке дуже часто не готове сприймати ідеї інклюзивності.