«УКУ готовий до відкриття докторської школи нового типу», – перший проректор
11 жовтня у Національному університеті «Києво-Могилянська Академія» в Києві відбулася заключна зустріч представників консорціуму українських університетів, які у 2010-2013 роках працювали над проектом «Розробка дієвої моделі докторської школи для впровадження структурованих докторських програм в Україні та Грузії». Проект здійснювався за підтримки європейської програми «Темпус». Від УКУ участь у зустрічі взяв перший проректор д-р Тарас Добко.
Під час зустрічі учасники обмінялися експертними оцінками підсумків проекту, а також обговорили перспективи подальшого впровадження результатів, зокрема у своїх навчальних закладах.
Метою проекту було започаткувати реформування третього циклу вищої освіти в Україні через створення нової моделі докторської школи (ДШ) в НаУКМА та інноваційних структурованих докторських програм. Під час реалізації цілей проекту почала діяти докторська школа Києво-Могилянської академії, було створено регламент школи і налагоджено механізми її функціонування, а також стартували 8 структурованих докторських програм, які вже мають успішних випускників, розроблено навчальні матеріали з міждисциплінарних і фахових курсів, побудовано мережу міжнародної співпраці і мобільності студентів, вдосконалено професійні компетенції викладачів.
Запровадження докторантури нового типу передбачає переосмислення філософії підготовки докторантів за принципом «підготовка шляхом досліджень, а не лише заради досліджень». У цьому процесі інституційна роль університетів, а не тільки відповідальність окремих керівників дисертацій у забезпеченні якості підготовки докторантів, стає ключовою. Вишкіл докторанта нового типу здійснюється в структурованому науковому середовищі, де забезпечено «критичну масу» науковців й особливу культуру наукової праці.
На думку д-ра Тараса Добка, очікування УКУ, згідно із планом проекту, полягали передусім у здобутті досвіду, професійному розвиткові викладачів, розбудові тіснішої співпраці з НаУКМА, промоції здійснення реформ, лобіюванні законодавчих змін і, найголовніше, напрацюванні ресурсів у підготовці до відкриття докторської школи УКУ.
Викладачі Університету брали активну участь у тренінгах з міжнароднимим фахівцями, на яких обговорювали проблемно-орієнтовані методи викладання, поглиблення навичок наукового керівництва докторантами, викладання академічної англійської мови (Academic Writing) для студентів докторських програм. Учасниками тренінгів були зокрема Олександр Зайцев, Галина Теслюк, Орися Гачко, Андрій Ясіновський, Галина Курочка, Марія Яців, Роман Завійський.
Університет також брав участь у фаховій дослідницькій групі з гуманітарних наук, яка займалася розробкою курикулюму і навчальних матеріалів для докторської програми «Філософія і література». Зокрема, на базі УКУ відбувся один з наукових симпозіумів на тему «Issue of identity: contexts & discourses» за участі освітніх експертів з Франції, Грузії та України.
Професор УКУ Ярослав Грицак був членом виконавчого комітету «Докторської школи» НаУКМА і очолював докторську програму з історії Центрально-Східної Європи, де, зокрема, навчалося двоє випускників Католицького університету за напрямком українсько-єврейських студій в Галичині.
Тарас Добко вважає, що УКУ добре підготувався до відкриття докторської школи нового типу: «За останні три роки Університет перебудував свої магістерські програми, профілюючи окремі з них як академічні, а інші – як професійні. Ми повністю відмовилися від програм підготовки за освітньо-кваліфікаційним рівнем спеціаліста. Відтепер академічні магістерські програми перестали сприймати як п’ятий рік бакалаврату, а як початок наукової кар’єри молодої людини».
У листопаді 2013 року УКУ відкриває дві структуровані докторські програми з історії і богослов’я, які будуть побудовані за стандартами, розробленими протягом проекту і запровадженими в НаУКМА. Для їх запуску планують використати ресурси, напрацьовані в рамках темпусівського проекту. Для продовження реалізації цілей проекту УКУ і Києво-Могилянка планують у 2014 році підписати угоду про співпрацю для наукової підготовки фахівців в рамках докторських програми з історії. В планах цієї співпраці також запровадження проекту «Resources-Education-Science Cross-Curriculum».
Додамо, що окремі елементи курсів навчальної програми докторської школи запропонують студентам УКУ всіх років навчання за принципом вільного запису на міждисциплінарні семінари. Тематично семінари охоплюватимуть читання та інтерпретацію тексту, менеджмент роботи з інформаційними ресурсами, пошук літератури, можливості репрезентації своїх наукових здобутків у мережі, а також інноваційні форми викладання.
«Одним з висновків, за результатами проекту, стало наше спільне переконання, що докорінні зміни можливі навіть в одній з найбільш консервативних ділянок суспільного життя – освіті, – підсумовує Тарас Добко. – Це залежить від багатьох факторів, які ведуть до зміни філософії вищих студій і появи суспільних факторів, спроможних впровадити нову філософію і практику в університетське життя. На сьогодні, завдяки підтримці програми Темпус, Києво-Могилянська академія запустила пілотний проект структурованих докторських програм, який є стартовим майданчиком перетворення університетів в центри наукового пошуку і життя в Україні. 2013 року вагомий крок у цьому ж напрямку зробить і наш Університет».
До консорціуму проекту входили: Маастрихтський університет (Нідерланди), Паризький університет Paris-Est (Франція), Університет Глазго (Шотландія), Державний університет імені Ілії Чавчавадзе (Грузія), Тбіліський державний медичний університет (Грузія), Національний університет «Києво-Могилянська академія», Український католицький університет, Чорноморський державний університет імені Петра Могили, Інститут літератури Національної академії наук України, Інститут ботаніки Національної академії наук України.
Прес-служба УКУ