УКУ
UKENGLISH
  • Абітурієнтам
  • Навчання
  • Наука
  • Духовність
  • Життя в спільноті
  • Про УКУ
    • Положення про організацію інклюзивного навчання осіб із особливими освітніми потребами у Закладі вищої освіти «Український католицький університет»
    • Супровід студентів із особливими освітніми потребами
  • Повернення на кампус
  • Covid-19
  • Студентам
  • Випускникам
  • ВИКЛАДАЧАМ ТА ПРАЦІВНИКАМ
  • медіа
  • Доброчинцям
  • Контакти
  • Головна
  • Новини
  • УКУ – перший університет в Україні, який на інституційному рівні…
ПОВЕРНУТИСЬ
  • ПОДІЛИТИСЬ:

УКУ – перший університет в Україні, який на інституційному рівні впроваджує освітній підхід Service Learning – «Суспільно-орієнтоване навчання»

П'ятниця, 13 Грудня, 2019

Освіта сьогодні – це щось більше, ніж просто передача знань. Це – вплив, який здійснює навчальний заклад на громади та країну загалом. Існує великий запит на посилення цієї взаємодії, а отже – на освітній підхід, спрямований на формування академічних знань, практичних навичок та відповідального ставлення через вирішення проблем у громаді і спільно з громадою. У світі цей підхід відомий під назвою Service Learning (далі – S-L). Український католицький університет офіційно став першим університетом в нашій країні, що увійшов до світової спільноти S-L та в межах своєї нової Стратегії УКУ-2025 «Університет, який служить» розпочинає впровадження цього формату навчання під назвою «Суспільно-орієнтоване навчання».   

Для систематизації та інституалізації цього освітнього підходу в УКУ, нам важливо зібрати дані про реалізовані проекти, що відповідають ознакам Service Learning. Будь ласка, заповніть коротку форму, якщо знаєте про такі проекти. Дякуємо.

Що таке суспільно-орієнтоване навчання (Service Learning) і для чого це потрібно навчальним закладам та громаді?

У межах S-L студенти засвоюють освітні стандарти через вирішення реальних проблем у своїй громаді. Освітній підхід S-L («Суспільно-орієнтоване навчання») мотивує студентів до більшої залученості у життя суспільства, а громадські організації, натомість, отримують реалізований проект, який, за інших обставин, може коштувати чимало. 

Згідно даних Інституту Service Learning of California State University Monterey Bay грошовий еквівалент S-L послуг у округах Санта-Круз, Сан-Беніто та Монтерей за 2017-2018 роки складає 3,3 мільйона доларів. Тож вплив здійснення S-L проектів цілком конкретно вимірюється фінансово.

Практика S-L з’явилася набагато раніше, ніж сам термін, однак у різних країнах назва S-L адаптована по-різному, в залежності від історичного та культурного контексту: Education Solidaria, Community Learning, Solidarity Learning, Civil Engaged Learning, Uczenie się poprzez zaangażowanie тощо. В Україні суть освітнього підходу S-L окреслена назвою «Суспільно-орієнтоване навчання», що поєднує в собі вплив, залученість та відповідальність.

«Ми не зможемо змінити світ, якщо не змінимо підходи до навчання», – Папа Франциск

Як стверджує Ніевес Тапія, керівниця провідного Центру S-L У Латинській Америці CLAYYS: «Деякі університети вважають, що їхнє основне завдання – досягти академічної майстерності. Ми ж переконані, що основне завдання навчальних закладів – служити людям, а академічні успіхи – це найкращий інструмент для таких цілей. S-L – це те, що робить Університет релевантним 21 століттю».

Цікавий факт: Під час апартеїду у Південній Африці елітні («білі») університети здійснювали S-L активності. Після приходу Нельсона Мандели відбулися реформи вищої освіти, але S-L – єдине, що залишилося незмінним, а з часом все більше розвивається і набуває популярності.

Як працює суспільно-орієнтоване навчання?

Послуги та підтримка громадам, як ми знаємо, вже багато років є частиною освітніх систем, зокрема і в УКУ. Але що піднімає суспільно-орієнтоване навчання на наступний рівень – це те, що воно поєднує служіння громаді з різноманітним академічним навантаженням, оцінкою та рефлексією, що зазвичай спостерігається при проєктному навчанні. 

Основні компоненти S-L:

  • реальна проектна робота спільно з громадою і для громади;
  • активне залучення та лідерство студентів упродовж проекту;
  • навчальний контент (навчальний план, дослідження, практичні завдання) – обов’язково підв’язаний під соціальні активності. 

Важливо розуміти, що S-L це не благодійність чи волонтерство, а соціальна зміна. 

Помилково вважати, що S-L – це вертикаль, де зверху є ті, що допомагають, а внизу – ті, що отримують цю допомогу. S-L – це горизонталь, і, що важливо, це не для громади, це спільно з громадою. 

Ідея суспільно-орієнтованого навчання перегукується з думками Митрополита Андрея Шептицького, у тому сенсі, що не варто кожен раз людині подавати горня з водою – треба показати їй шлях до озера. Так само і у співпраці з громадою: якщо не даєте їй повноважень створювати ініціативи – вона так і буде пасивно чекати від вас «горнят з водою», роками.

Культурні особливості. Цікавий приклад.

При здійсненні S-L проектів, важливо враховувати не тільки потреби громади (які здаються очевидними), потрібно зважати на культурні особливості.

До прикладу, у межах S-L проекту в бідному поселенні Аргентини, група студентів придумала полегшений спосіб прання: з нагріванням води завдяки сонячним панелям. Однак жінки з цього поселення не дуже зраділи цьому проекту. Вони зізналися, що для них прання – це ціла традиція: піти до річки, вийти з дому і прогулятися з подругами, поспілкуватися… Тобто прання для них не було тягарем, а навпаки – приносило певну радість, про що й не здогадувалися S-L проєктні менеджери. 

Висновок: ми маємо давати можливість нашій спільноті нас вчити навзаєм.

Чи потрібно це взагалі студентам?

Опитування у США показали: 80-90% студентів відзначили здобутий навик по-іншому дивитися на соціальну справедливість, змотивовані толерувати думки інших (які відрізняються від власних), мають більше знань та вміння відстоювати права людини. 75% студентів у Латинській Америці зізнаються: добре, що S-L був обов’язковим (хоч на початках вони могли сприймати це без ентузіазму). 

Перевага цього формату навчання у тому, що воно дозволяє використати набуті знання під час аудиторних занять – на практиці. Суспільно-орієнтоване навчання – це “+” у резюме, а під час співбесіди з роботодавцем студенти зможуть розповісти про свій перший професійний досвід.

А для викладачів – це додаткове навантаження?

Суспільно-орієнтоване навчання здебільшого передбачається, як частина академічного курсу, а не додаткове навантаження.

Цінність для викладача: 

–  курс набуває доданої вартості (прикладного характеру та користі для громади), а також привабливості для студентів; 

– збільшується соціальний капітал (зв’язки з організаціями, профільними спільнотами, експертами у певних сферах);

– особиста участь у творенні суспільних змін та впровадженні інноваційних підходів до викладання.

Важливим є питання додаткової мотивації студентів та викладачів, механізми роботи з громадськими організаціями, владою міста чи області. В УКУ створена робоча група, яка над цим працює, а також займається інституалізацією підходу в цілому. У перспективі також залучення бізнесу, налагодження міждисциплінарної взаємодії між різними факультетами УКУ; творення S-L середовища в Україні та у Східній Європі загалом. 

 

Mail

Дайджест подій та новин

Отримуй тижневий дайждест подій та новин УКУ у свою поштову скриньку

Вам буде цікаво

Вівторок, 13 Квітня, 2021
Ростислав Гринів: «Чим вище ми піднімаємося, тим більше бачимо»
Вівторок, 13 Квітня, 2021
УКУ провів «Майстерню лідерства» для старшокласників Львівщини 
Понеділок, 12 Квітня, 2021
Померла мама Блаженнішого Святослава
Понеділок, 12 Квітня, 2021
Синергія в співпраці – UCU та ELEKS. Приклад продуктивного партнерства...
Понеділок, 12 Квітня, 2021
На перетині минулого та майбутнього – 5 храмів XVIII століття...
ПІДТРИМАТИ УКУ СТАТИ СТУДЕНТОМ
Ми в соцмережах:
Меню
  • Абітурієнтам
  • Навчання
  • Наука
  • Духовність
  • Життя в спільноті
  • Про УКУ
    • Положення про організацію інклюзивного навчання осіб із особливими освітніми потребами у Закладі вищої освіти «Український католицький університет»
    • Супровід студентів із особливими освітніми потребами
Навчання
  • Факультети
  • Бакалаврат
  • Магістратура
  • Аспірантура
  • CMS УКУ
  • Сервіси ІТ
Про УКУ
  • Управління та адміністрація
  • Офіційна інформація
  • УКУ від А до Я
  • Вакансії
  • Контакти
УКУ

Секретаріат УКУ
Вул. Іл. Свєнціцького, 17
м. Львів, 79011

Секретаріат УКУ
Тел.: +38 (032) 240-99-40
Ел. пошта: [email protected]

Усі права застережено © 2021 Український Католицький Університет

Зроблено у Qubstudio