Від знищеної Сталіним до глобальної церкви – шлях УГКЦ після псевдособору
10 березня 1946 року Українська греко-католицька церква в результаті Львівського псевдособору офіційно була ліквідована, а її священники і вірні мали приєднатися до Російської православної церкви. Псевдособор відбувався після репресій, під які потрапило все керівництво церкви – заарештовали митрополита Йосифа Сліпого, який очолював УГКЦ, єпископів Микиту Будку, Миколу Чарнецького, Григорія Хомишина та Івана Лятишевського. Ще двох єпископів з Перемиської єпархії – Йосафата Коциловського та Григорія Лакоту – депортували до СРСР і заарештували вже після псевдособору, у червні 1946 року. Єдиним єпископом Галицької митрополії, якому вдалося уникнути арешту, був Іван Бучко, який перебував у цей час в Римі. Кільком сотням священників вдалося втекти за кордон, і вони таким чином врятувалися і від «переходу до православ’я», і від репресій.
Станом на 1939 рік у Галицькій митрополії було близько 3 тисяч парафіяльних священників та близько 500 монахів. За офіційними радянськими даними, дали згоду приєднатися до РПЦ близько 1200 священників. Про те, як вижила церква у підпіллі, та про те, наскільки важливою була допомога з-за кордону, говоримо з істориком, проректором з зовнішніх зв’язків Українського католицького університету, професором Олегом Турієм.

До 1950 року було заарештовано, ув’язнено, відправлено на заслання понад 500 греко-католицьких священників – репресії торкнулися не лише керівництва церкви, але і простих священників, частину з яких було ув’язнено відразу після псевдособору, в квітні, а частину і без суду було відразу відправлено на заслання. Дослідники говорять, що до 1950 року було заарештовано, ув’язнено, відправлено на заслання понад 500 греко-католицьких священників, і включають сюди священників Закарпаття, які не входили до УГКЦ. Але цілком точної статистики немає, бо були священники, що формально погодилися на «возз’єднання» з РПЦ, але насправді повернулися потім до своєї церкви.
Радянська статистика є іншою, бо вона не включає тих священників, які втекли за кордон, перейшли на світську роботу, або не хотіли реєструватися в органах влади, та монашества, представники якого в переважній більшості не підписали «возз’єднання». Згідно з цією статистикою, до російського православ’я дві третини перейшли священників УГКЦ.

Назагал можна сказати, що акція щодо організації псевдособору була дуже масивною, 66% учасників цього собору були вже на той момент агентами чи інформаторами радянських спецслужб. Це була типова спецоперація, яка реалізовувалася руками спецагентури. При чому не лише з боку греко-католицького духовенства, але і ті особи, які брали участь у цих діях з боку Московського патріархату, також всі були агентами НКВС.
Тому точної статистики поки немає, а єдиним способом її отримати, є робота, яку наш Інстит історії Церкви провадить вже понад 25 років. Це – поіменне дослідження, яке вже частково реалізовано з ініціативи нашого теперішнього ректора о. Богдана Праха щодо історичної Перемиської єпархії, а зараз ми готуємо довідник про парафіяльне духовенство Львівської архиєпархії станом на 1939 рік і далі до 1989 року, докладно з’ясовуючи, що з кожним зі священників сталося.
– Після цього розгрому, коли керівництво церкви заарештоване, сотні священників ув’язнені та вислані до Сибіру, все майно передане Російській православній церкві, як церква виживає у цих умовах?
Греко-католицька церква не вважала себе ліквідованою. З формальної точки зору, ліквідація церкви була організована як самоліквідація, хоча, з юридичної точки зору, ця ініціативна група не була вповноважена проводити таку самоліквідацію, бо не була офіційним органом управління церкви. Крім того, ініціатори проведення на той момент вже були православними, тож не мали права говорити від імені греко-католиків.
Тому греко-католицька церква не вважала себе ліквідованою. Митрополит Йосиф Сліпий, попри те, що він був в ув’язненні, і далі вважав себе законним митрополитом і постійно ставив цю вимогу перед радянською владою, щоб вона визнала його предстоятелем УГКЦ і дала йому можливість виконувати свої функції. Розповідали, що йому навіть пропонували посаду митрополита Київського, але за умови, що він перейде у православ’я. Проте жоден з єпископів, як і митрополит, на це не погодився.

Як управлялася церква далі? Митрополит Йосиф з ув’язнення, а потім з заслання передавав пастирські послання, він видавав перестороги для тих священників, які перейшли до РПЦ, з осудженням їхніх дій. Він звертався зі скаргами до радянської влади, використовуючи кожне послаблення режиму, особливо після смерті Сталіна, вимагаючи відновлення прав церкви і своїх прав як митрополита.
Ніхто не мав ілюзій щодо радянської системи, і тому, очікуючи, що таке може статися, кожен з єпископів, і Львівський митрополит Йосиф Сліпий, і Станіславівський владика Григорій Хомишин залишили своїх адміністраторів. Частині з них надали навіть умовні єпископські свячення – їх таємно висвятили на єпископів під умовою, що свій уряд вони можуть виконувати тільки тоді, коли б ординарій опинився в ув’язненні, що зрештою і сталося. Тож у кожній з єпархій була такі адміністратори.
Щоправда, у Львівській їх також невдовзі було заарештовано. Одного з них, редемпториста-бельгійця було депортовано, а інші адміністратори загинули в ув’язненні, як Климентій Шептицький, брат митрополита Андрея Шептицького. Але був ще інший орган, який церква сама творить – це так звані капітулярні вікарії – на той випадок, коли єпископ важко хворий чи помирає, то в цьому випадку капітула, тобто рада, має право обрати тимчасового адміністратора. Такі адміністратори були, їх обирали ті священники, які залишалися на волі. Багато з них було заарештовано, але, наприклад, одному такому вікарію, Миколі Хвильовському, вдалося переховуватися аж до 1950 року і виконувати функції керівника.