Вияв пошани і довіри: лауреати відзнаки «Викладач року» УКУ поділилися секретами викладацької майстерності
В Українському католицькому університеті нагородили кращих викладачів премією «Викладач року». Комітет з присудження відзнаки обрав трьох лауреатів, імена яких оголосили під час випускних урочистостей -2021. Ними стали Олександр Аврамчук, Данило Судин та Інга Козлова.

Ми запитали що для переможців означає відзнака «Викладач року» та якою є їхня формула успіху у викладанні.
Відзнака «Викладач року», започаткована в університеті з 2020 року, і є доброю нагодою подякувати викладачам за їхню майстерну, натхненну, систематичну і багатопланову роботу зі студентами як в аудиторії, так поза нею. Кандидата на відзнаку можуть номінувати викладачі, працівники, студенти, аспіранти і навіть випускники Українського католицького університету. Саме цією відзнакою академічна спільнота та студентство УКУ наголошують на важливості належної оцінки якісного викладання в університеті та поширенні успішних викладацьких практик.
Це звання кандидатам присвоюють лише один раз. Саме ця умова створює здорову мотивацію до зростання та відкриває можливість для визнання викладацької майстерності усіх викладачів.
Знайомимо вас із «Викладачами року» – 2021.

Олександр Аврамчук, кандидат психологічних наук, доцент кафедри клінічної психології Факультет наук про здоров’я УКУ. Викладає: «Вступ до університетських студій» (модуль «Навчання: психологічний лайфхак»), «Основи психічного здоров’я та психологічного благополуччя» на курсі Світоглядне ядро, дисципліни вільного вибору з пропозиції університету «Психотерапія у сучасному житті», «Громадське психічне здоров’я» та фахові дисципліни на магістратурі з клінічної психології з основами когнітивно-поведінкової терапії. Є автором 16 наукових статей, присвячених питанням психічного здоров’я, в основному соціальному тривожному розладу, ускладненому реагуванню на втрату та психотичним розладом. Крім того є автором більше 10 статей, які видані у періодичних виданнях на теми психічного здоров’я й плекання психологічного благополуччя.
На запитання, чому, на його думку, він був номінований на нагороду «Викладач року» в УКУ Олександр Аврамчук, жартуючи відповідає: « “За почуття гумору” – це перше, що спало на думку. Насправді, мені важко відповісти на це запитання. Про це краще скажуть ті, хто мене номінували. Я не впевнений, що існує метод викладання за “Аврамчуком” – жартую, звісно, але його дійсно немає. Я намагаюся бути “живим” під час своїх викладів: зацікавленим у тому, що пропоную студентам, відкритим та гнучким до їхніх запитань, коментарів, а також вчитися разом з ними впродовж усієї дисципліни».
Майбутнім лауреатам на шляху до досягнення відзнаки Олександр Аврамчук з особистого досвіду дає три поради, які, на його думку, можуть стати важливими, незалежно від стратегії чи шляху, що обирає викладач: «По-перше, слід пам’ятати, що кожен новий виклик – це не перешкода, а, перш за все, досвід, який варто використати для власного зросту. По-друге, нагадуйте собі, що всі ми маємо право помилятися і визнання цього не є ознакою слабкості. По-третє, завжди піклуйтеся про власну “безпеку” та психологічне благополуччя».

Інга Козлова, доцентка кафедри соціології Факультету суспільних наук УКУ, кандидатка соціологічних наук, завідувачка соціологічної лабораторії. Викладає методні дисципліни: «Глибинні інтерв’ю: теорія та практика», «Навчання за допомогою кейс-методу як стратегія дослідження» (в межах впровадження проєкту з суспільно-орієнтованого навчання), «Кількісні та якісні методи дослідження», «Соціологічний звіт. Підготовка та презентація». У переліку викладацький дисциплін Інги Козлової також є предмети іншого характеру, наприклад «Місто і культура». Великою любов’ю викладачки є соціологія міста і, частково, урбаністика. Тому її авторству належать наукові публікації пов’язані з міською тематикою: право на місто, перетворення міського простору, спадщина у місті, міграції.
«У мене лише 6 років викладацького досвіду. Я намагаюсь дотримуватись принципу рівноправ’я та поваги до думок і позицій студентів. А ще я “польовик”, тому найбільшу радість мені приносять соціологічні дослідження і, мабуть, свідомо чи несвідомо намагаюсь “затягнути” у це своїх студентів: показую багато зразків досліджень, залучаю у проєкти в межах роботи Соціологічної лабораторії», – розповідає Інга Козлова.
Відзнака «Викладач року» за словами Інги Козлової стала для неї неочікуваною приємністю: «Насправді, це те, що я не можу описати словами. Найбільша цінність цієї відзнаки у тому, що мене підтримали студенти і колеги, а значить вся моя робота не на даремне».

Данило Судин, доцент кафедри соціології Факультету суспільних наук УКУ, кандидат соціологічних наук. В УКУ викладає доволі широкий спектр дисциплін, які стосуються двох важливих компетентностей майбутніх соціологів та соціологинь – методів досліджень та соціологічних теорій. Так навчальними курсами Далина Судина є: «Вступ до аналізу даних в соціології», «Математико-статистичний аналіз даних в соціології», «Експериментальні методи в соціологічних дослідженнях» (англійською мовою), «Методологія політичних та соціологічних досліджень», «Загальна соціологічна теорія», «Сучасні соціологічні теорії».
Викладач є автором понад 20-ти наукових статей та розділів у колективних монографіях. Загалом, вони відображають його наукові зацікавлення: українська міграція, українська національна ідентичність та історична пам’ять, методи аналізу даних, історія української соціології першої половини ХХ ст. Стажувався у західних університетах, зокрема, в університеті Мічигану (США).
Данило Судин зазначає, що універсальної формули успіху на шляху до досягнення відзнаки немає. За його словами, процес навчання є двосторонній: викладач має знайти спільну мову зі студентами. І цей діалог – завжди індивідуальний. Різні академічні групи, різні роки, різні предмети.

«Якщо спробувати вивести формулу “середнього рівня” детальності, то я б сказав, що це два компоненти: професійно займатися тим, що викладаєш, і пам’ятати, що студенти і студентки – живі люди. З першим все просто: якщо займаєшся темою професійно, то і тримаєш руку на пульсі найновіших досліджень, та цікавишся предметом, а тому можеш зацікавити й аудиторію. А от друге… Це не лише про те, що студенти та студентки не вчаться 24 години 7 днів на тиждень. А й те, що чи лекція, чи семінар – це розмова з живими людьми. І це вміння зацікавити їх сторітелінгом чи обговоренням прикладних чи актуальних проблем», – розповідає Данило Судин.
Отримання відзнаки «Викладач року» він коментує так: «Для мене це честь. І, дивлячись на список фіналістів, я не знав, за кого вболівати, бо всі кандидати та кандидатки були достойними цього звання. Тому це також і вияв довіри – як з боку колег, так і студентів. Адже номінувати на цю відзнаку вони могли також».
Спільнота Українського католицького університету вітає всіх лауреатів із отриманням звання «Викладач року». Щиро бажаємо з легкістю долати наступні вершини і щоразу примножувати свої здобутки!